Skorygowaną przez podatnika deklarację podatkową na podstawie przeprowadzonej u niego kontroli fiskus będzie miał prawo podważyć. Taka pokontrolna korekta może pójść do poprawki, zwłaszcza jeśli po kontroli urząd skarbowy wszczyna w sprawie działalności przedsiębiorcy postępowanie podatkowe.
Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej organ podatkowy wszczyna postępowanie podatkowe w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli, w przypadku:
- ujawnienia przez kontrolę podatkową nieprawidłowości co do wywiązywania się przez kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz
- niezłożenia przez podatnika deklaracji lub niedokonania przez niego korekty deklaracji w całości uwzględniającej ujawnione nieprawidłowości.
Protokół kontroli nie jest wiążący dla urzędu skarbowego, podobnie jak skorygowana przez skontrolowanego podatnika deklaracja podatkowa. Dzięki temu fiskus może podjąć działania zmierzające do prawidłowego ustalenia stanu faktycznego sprawy w sytuacji, gdyby wcześniejsze ustalenia pokontrolne okazały się jednak niezgodne z rzeczywistością.
NSA podtrzymuje niewiążący charakter korekty
Powyższe stanowisko potwierdza NSA w wyroku z 04.03.2014 r. o sygn. akt I FSK 452/12. Po zakończeniu kontroli, podatnik na podstawie otrzymanych wytycznych zawartych w protokole pokontrolnym skorygował deklaracje VAT-7 za poszczególne miesiące. Po zakończeniu kontroli wszczęte zostało jednak postępowanie podatkowe, co wywołało sprzeciw podatnika – jego zdaniem skorygowanie deklaracji pozbawiało fiskusa możliwości dalszej kontroli, gdyż korekta uwzględniała wcześniejsze ustalenia fiskusa. NSA utrzymał stanowisko urzędu skarbowego i pokreślił, że protokół kontroli nie jest wiążący.
Katarzyna Miazek, Tax Care
Adam Bujalski, księgowy Tax Care