O ile interpretacje indywidualne stanowią odpowiedź Ministra Finansów na wnioski pojedynczych podatników o zinterpretowanie przepisów prawa podatkowego w ich konkretnej sprawie, o tyle interpretacje ogólne fiskus kieruje do wszystkich podatników w celu jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.
Warto korzystać z ponad 50-cio elementowego zbioru
Co ważne, interpretacja ogólna stanowi dla podatników zabezpieczenie przed ryzykiem podjęcia niewłaściwych decyzji podatkowych. Przy wydawaniu takiej interpretacji Minister Finansów, uwzględnić musi oprócz stanowisk poszczególnych izb podatkowych zawartych w wydanych przez nich interpretacjach indywidualnych, także orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Interpretacje ogólne mają za zadanie zniwelować nieścisłości przepisów podatkowych, mają również definitywnie rozwiewać wątpliwość interpretacyjne odbiorców. Stanowią one niejako odpowiedź na niespójne decyzje i sprzeczne interpretacje podatkowe poszczególnych urzędów skarbowych. Każdy kolejny wniosek i każda kolejna wydana interpretacja ogólna przyczynia się do ujednolicenia i usprawnienia polskiego prawa podatkowego.
Interpretacje ogólne publikowane są w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, a także zamieszane w Biuletynie Informacji Publicznej. Od 2007 r., kiedy narzędzie to zostało wprowadzone, Minister Finansów wydał tylko 53 interpretacje ogólne.
Interpretacja ogólna też na wniosek
Już od zeszłego roku do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej zgłosić się może każdy podatnik (płatnik, inkasent). Wcześniej uzyskanie interpretacji ogólnej możliwe było tylko z inicjatywy Ministra Finansów. Aby uzyskać interpretację ogólną, podatnik musi wykazać przed fiskusem niejednolitość stosowania prawa podatkowego w takich samych stanach faktycznych i prawnych przez organy podatkowe czy organy kontroli skarbowej. Trzeba tego dowieść na konkretnym formularzu ORD-OG, a jeśli tam zabraknie miejsca na wyjaśnienie, wnioskujący może rozpisać się na załączniku ORD-OG/A.
We wniosku musi znaleźć się krótkie przedstawienie wątpliwego zagadnienia wymagającego wyjaśnienia, wskazać należy też przypadek niejednolitej interpretacji przepisów ustaw podatkowych. Wnioskujący o wydanie interpretacji ogólnej podatnik musi zatem opisać konkretny przypadek odmienności stanowisk różnych organów podatkowych lub różnych organów kontroli skarbowej, mimo, że rozpatrywały takie same stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe w takich samych stanach prawnych.
Ochrona nie tylko dla wnioskodawcy
W przeciwieństwie do interpretacji indywidualnej, przy zastosowaniu się do interpretacji ogólnej ochronę prawną uzyskuje nie tylko wnioskodawca. Zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić każdemu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, natomiast postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.
Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed opublikowaniem interpretacji ogólnej, zastosowanie się do tej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku.
Katarzyna Miazek, Tax Care
Żaneta Rowińska, księgowa Tax Care