- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesNieruchomościJak zaksięgować koszty obsługi prawnej?

    Jak zaksięgować koszty obsługi prawnej?

    Odpowiada: Monika Byczyńska, biegły rewident w Baker Tilly Poland

    W pytaniu brakuje konkretnej informacji dotyczącej sytuacji, w której nastąpiła konieczność skorzystania z usługi adwokata. Sposób ujęcia tego rodzaju kosztów zależy bowiem od konkretnego zdarzenia. Jeśli obsługa prawna dotyczyła działalności operacyjnej, należy ją ująć na kontach zespołu 4 i 5, które przeznaczone są do ewidencji kosztów tej działalności. Przykład 1:
    Jeżeli koszt obsługi prawnej został poniesiony w związku z przystąpieniem firmy do przetargu lub zawarciem umowy z kontrahentem na dostarczenie towarów czy usług, należy zaksięgować to zapisami:
     – Wn konto 40 „Koszty wg rodzajów” (w analityce usługi obce),
     – Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”,
    oraz równolegle:
    – Wn konto 55 „Koszty zarządu”,
     – Wn konto 49 „Rozliczenie kosztów”.

    Przykład 2:
    Jeśli porada adwokata była konieczna ze względu na zdarzenie związane z pozostałą działalnością jednostki, wówczas należy ją zaksięgować na kontach kosztów zespołu 7, czyli pozostałych wydatków operacyjnych. Zaliczają się do nich wydatki na obsługę prawną wynikającą z dochodzenia od dłużnika zapłaty należności lub uzyskania odszkodowania za straty poniesione w środkach trwałych (np. po kolizji samochodowej).W tym wypadku koszt ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem:
     – Wn konto 76-1 „Pozostałe koszty operacyjne”,
     – Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”.

    Przykład 3:
    Może się zdarzyć, że koszt obsługi prawnej związany jest z zakupem lub wytworzeniem środka trwałego. Zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości cena nabycia i koszt ich wytworzenia obejmuje ogół ich kosztów poniesionych za okres budowy, montaż, przystosowanie i ulepszenie do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania. Jeżeli więc koszt wynagrodzenia adwokata jest związany z zakupem lub potrzebą wytworzenia środka trwałego, wtedy wchodzi on w skład ceny nabycia lub kosztu jego wytworzenia. W tej sytuacji należy je ująć na koncie 08 „Środki trwałe w budowie”. Ewidencjonuje się na nim wszystkie wydatki wpływające na wartość początkową środka trwałego do czasu jego przyjęcia do używania.

    W tej sytuacji zapisujemy:
     – Wn konto 01 „Środki trwałe”,
     – Ma konto 08 „Środki trwałe w budowie”.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE