Choć czasu na dokonanie rozliczenia osiąganych dochodów w 2013 r. jest jeszcze sporo, to już dziś warto zapoznać się z metodą szybszego załatwienia tego niezbyt przyjemnego obowiązku. Jak pokazują statystyki każdego roku coraz większa liczba Polaków decyduje się na skorzystanie z dobrodziejstw techniki w materii podatkowej. Przewiduje się, że i tym razem liczba e-petentów urzędów skarbowych będzie duża.
Już na wstępie warto zaznaczyć, że wysłanie deklaracji PIT za pośrednictwem Internetu nie wymaga posiadania jakiegokolwiek elektronicznego podpisu (nawet tego z bezpiecznym certyfikatem). Nie jest konieczne także posiadanie skrzynki pocztowej. Zanim zdecydujemy się na złożenie PIT (czy to w tradycyjnej formie – osobiście w urzędzie, czy nowszej – za pośrednictwem komputera) sprawdźmy czy formularz został prawidłowo wypełniony. Na chwile obecną pomocne będą z pewnością liczne programy pozwalające na samodzielne obliczenie podatku i ewentualnego zwrotu. W przypadku osiągania wielu dochodów z różnych źródeł być może niezbędna okaże się księgowa. Niezależnie od tego, mając gotową deklarację przystępujemy do jej składania.
Weryfikacja osoby, której dotyczy składane rozliczenie odbywa się za pomocą 5 danych personalnych dotyczących podatnika (informacje te muszą być przez podatnika znane):
- NIP albo numer PESEL – w zależności od podatnika,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- data urodzenia,
- kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny (składając deklarację za 2014 – podajemy kwoty z deklaracji za 2013 r.).
Aby złożyć deklarację za pomocą komputera musimy wejść na stronę www.e-deklaracje.mf.gov.pl i pobrać na nasz komputer najnowszą wersję aplikacji e-Deklaracje Desktop. Po zainstalowaniu jej na sprzęcie wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez program. Cała procedura polega na wypełnianiu pól formularza na komputerze – podobnie jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnego, papierowego formularza PIT. Następnie dokument jest wysyłany bezpośrednio do wskazanego przez nas urzędu skarbowego. Po jego wysłaniu otrzymujemy automatycznie generowany unikalny numer referencyjny. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie należy go jednak traktować jako dowodu złożenia zeznania. Numer referencyjny jest potrzebny, aby sprawdzić status dokumentu (czy i jak został zweryfikowany) oraz pobrać urzędowe poświadczenie odbioru (UPO). Dopiero UPO może być traktowane jako dowód złożenia zeznania – potwierdza datę wywiązania się z obowiązku podatkowego. UPO jest potrzebne w sytuacji, gdy urząd skarbowy (z różnych względów) zawiadamia nas o braku wpływu deklaracji podatkowej (pomimo, iż wysłaliśmy ją za pośrednictwem Internetu). UPO jest tworzone wyłącznie, gdy zeznanie podatkowe poprawnie zostanie przesłane do konkretnego urzędu skarbowego – jeśli wyświetli się nam indywidualny numer, możemy mieć pewność, że PIT trafił do urzędu.
Elektronicznych zeznań podatkowych nie musimy drukować i przechowywać w formie papierowej – wystarczy odpowiednie zapisanie na płycie CD, pendrive, komputerze czy dysku przenośnym. Obowiązek przechowywania zeznań trwa co do zasady przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Okres ten wydłuża się, jeżeli bieg terminu przedawnienia nie rozpocznie się (np. w związku z rozłożeniem zapłaty podatku na raty), będzie zawieszony (np. wskutek wniesienia skargi do sądu administracyjnego) lub zostanie przerwany (np. po wszczęciu egzekucji i zastosowaniu środka egzekucyjnego).