Ujawniony proceder można zdefiniować jako oszustwo popełnione przy użyciu systemów i mechanizmów mających na celu uchylanie się od obowiązku dotyczącego podatku VAT poprzez niezapłacenie VAT należnego lub nieuprawnione domaganie się zwrotu VAT dzięki procederowi obejmującego firmy działające w otoczeniu międzynarodowym. Zdiagnozowany przypadek „karuzeli podatkowej” to wyrafinowane przestępstwo popełniane w sposób świadomy i zorganizowany, wykorzystujące konstrukcję podatku od wartości dodanej. Wyrażenie „karuzela” odnosi się do sposobu, w jaki sprzedawane towary krążąc między poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w przestępczy łańcuch dostaw „wracają” do państw pochodzenia i do pierwszego ogniwa w łańcuchu. Podmiot ten jako wiodący inicjuje następnie kolejny obrót z udziałem tych samych firm. W dostawach nie występuje nigdy ostateczny nabywca. Transakcje odbywają się bardzo szybko, często w ciągu 1-2 dni „przechodzą” przez podmioty z wielu krajów Unii Europejskiej.
Rzeczywistym celem przeprowadzonych transakcji, jak ustalono, nie są racje gospodarcze, ale nieuprawnione uzyskanie korzyści podatkowych związanych z pozorowanymi transakcjami wewnątrzwspólnotowymi w celu wyłudzenia podatku VAT. Zgromadzono dowody świadczące o świadomym udziale zaangażowanych w proceder uczestników, pełniących w oszustwie określone, przypisane im, funkcje.
Ujawniony przypadek charakteryzuje się wysokim stopniem zorganizowania przestępczej „karuzeli” w wewnątrzwspólnotowym obrocie telefonami komórkowymi poprzez zmodyfikowanie na pewnym etapie modelowej koncepcji oszustwa i zastosowanie tzw. karuzeli „przeciwstawnej” w obrocie innymi towarami – żarówkami ksenonowymi i końcówkami wtryskiwaczy. Złożony stan faktyczny sprawy wymagał od służb skarbowych zastosowania odpowiednich, wszechstronnych czynności dowodowych, w tym prowadzonych w ramach międzynarodowej pomocy prawnej.
W celu zacieśnienia współpracy międzynarodowej służącej uzyskaniu dowodów na istnienie karuzeli uruchomiono z inicjatywy polskiej administracji podatkowej kontrolę wielostronną, która obejmuje kilka państw członkowskich UE. Polska jest Koordynatorem Projektu, finansowanego w części z unijnego programu FISCALIS 2013. Wprowadzono także szerokie działania w zakresie współpracy poszczególnych urzędów kontroli skarbowej z wywiadem skarbowym Ministerstwa Finansów, organami ścigania, w tym w zakresie prac Zespołu Koordynacyjnego, powołanego przez Komendanta Głównego Policji i Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
Znacznym efektem działań kontroli skarbowej jest eliminacja z rynku podmiotów zakłócających konkurencję, których działanie narusza w istotny sposób zasadę sprawiedliwego opodatkowania. Przedmiotowe działania organów kontroli skarbowej realizowane wspólnie z organami ścigania przyczyniły się do rozbicia przestępczych łańcuchów dostaw i w efekcie – z uwagi na bieżący i cykliczny charakter zdiagnozowanego oszustwa – zapobiegły stratom Skarbu Państwa w trudnym do oszacowania rozmiarze – liczonym w setkach milionów złotych.