Spis treści
Sporządzanie korekt przed zmianą
Dotychczas wszelkie korekty trzeba było dokonywać wstecz, czyli w miesiącu, w którym została zaksięgowana pierwotna faktura, bez względu na przyczynę. Przykładowo: jeśli w sierpniu 2015 r. dokonano sprzedaży towaru, a we wrześniu 2015 r. udzielono na ten towar rabatu, to w takiej sytuacji konieczne było skorygowanie rozliczenia podatkowego za sierpień.
W praktyce powodowało to dużo zamieszania. Korekta zapisów z poprzednich miesięcy wpływała na kolejne miesiące księgowe, powodując konieczność korygowania kilku okresów podatkowych, czasem nawet zeznania rocznego, i powstawanie zaległości podatkowych.
Sporządzanie korekt po zmianie
Od stycznia wprowadzono zasadę, że jeśli korekta nie jest spowodowana zwykłą pomyłką lub błędem rachunkowym, to przychody i koszty uzyskania przychodów koryguje się na bieżąco, czyli w miesiącu, w którym została wystawiona lub otrzymana dana faktura korygująca (lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty). Co ważne, nowe przepisy stosuje się także dla przychodów i kosztów sprzed 1 stycznia 2016 r.
Dzięki temu podczas rozliczania bieżących transakcji – takich jak zwrot towaru albo udzielenie rabatu – nie trzeba już cofać się z korektą do poprzednich okresów rozliczeniowych.
Nowe komplikacje
Tegoroczne zmiany ułatwiły podatnikom rozliczanie bieżących transakcji, ale jednocześnie wprowadziły nowe komplikacje.
Jeśli podatnik otrzyma fakturę korygującą zmniejszającą, a w danym w okresie rozliczeniowym kwota poniesionych kosztów będzie niższa od kwoty zmniejszenia, to wówczas tę kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty, powinien zaksięgować jako przychód. Jeśli natomiast wystawi korektę zmniejszającą i w danym okresie rozliczeniowym nie osiągnie przychodów wyższych od kwoty zmniejszenia, to daną fakturę powinien zaksięgować po stronie kosztów.