Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 31 stycznia 2013 r., sygn. akt I SA/Gl 1272/12 podzielił pogląd tego Sądu wyrażony w wyroku z dnia 19 września 2012 r., sygn. akt I SA/Gl 578/12, iż zwolnienia przedmiotowe opisane w wyżej cytowanym przepisie muszą wyłącznie dotyczyć jej przedmiotu. Zatem aby wprowadzić zwolnienie od opłaty dla posiadaczy psów, zwolnienie to winno obejmować wyłącznie kwestii związanych z posiadanymi psami. Czyli musi być uzależnione od takich kryteriów czy okoliczności, które nie pozwalają zidentyfikować konkretnej osoby (podmiotu) zobowiązanej do uiszczenia opłaty.
Zdaniem Sądu przesłanki zwolnienia nie mogą nawiązywać do właściwości zobowiązanych (posiadaczy psów), np. uzależniając zwolnienie od ich statusu czy od zaliczenia ich do jakiejś klasy, wyodrębnionej w oczywisty sposób wedle kryterium podmiotowego, lecz do właściwości przedmiotu opłaty (posiadanych psów). Przedmiotowe zwolnienie to zatem takie, które dotyczy podmiotu opłaty niejako pośrednio, przysługuje mianowicie tym zobowiązanym, którzy posiadają psy (przedmiot opłaty), wyróżniające się określoną cechą warunkującą powstanie zwolnienia.
W ocenie Sądu za zwolnienie przedmiotowe można uznać zwolnienie dla posiadaczy psów, które zostały nabyte ze schroniska. W tym przypadku kryterium te ma charakter przedmiotowy, ponieważ o tym, czy dany posiadacz psa będzie objęty zwolnieniem, rozstrzygać będą okoliczności związane z posiadanym przez niego psem. Ponadto zwolnienie to może motywować do nabywania psów ze schroniska, przyczyniając się w efekcie do ograniczenia zjawiska bezdomności zwierząt, którego zwalczanie należy przecież zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz. U. 2003 Nr 106 poz. 1002 z poz. zm.) do zadań własnych gminy.