Operator publiczny powinien doręczać przesyłki listowe przyjęte do przemieszczenia i doręczenia w ramach powszechnej usługi pocztowej nie później niż w 4 dniu po dniu nadania – w przypadku przesyłki listowej najszybszej kategorii (priorytet) oraz nie później niż w 6 dniu po dniu nadania – w przypadku przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii. W przypadku doręczenia przesyłki listowej zwykłej w terminie późniejszym niż określony powyżej, adresatowi lub nadawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej.
W przypadku doręczenia przesyłki pocztowej w terminie późniejszym niż określony przepisami prawa, to wówczas adresatowi lub nadawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej zwykłej. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa stanowi to jedyną drogą odwoławczą skierowaną do operatora publicznego z uwagi na nieterminowe doręczanie przesyłek nierejestrowanych. Skargę należy wnieśćnie wcześniej niż 5 dnia od dnia nadania przesyłki listowej – w przypadku przesyłki listowej priorytetowej, 7 dnia od dnia nadania przesyłki listowej – w przypadku innych przesyłek listowych lub nie później niż po upływie 30 dni od dnia nadania przesyłki listowej.
Skargę wnosi się w każdej placówce operatora publicznego – w formie pisemnej, ustnej do protokołu, elektronicznej bądź w innej, która ujawnia wolę skarżącego w sposób dostateczny. Placówka operatora publicznego, w której została wniesiona skarga jest zobowiązania do przekazania jej niezwłocznie do jednostki organizacyjnej właściwej do rozpatrzenia skargi. Jednostka ta, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania skargi, udziela na nią odpowiedzi w formie pisemnej. Skarga powinna zawierać imię i nazwisko albo nazwę skarżącego oraz jego adres, określenie rodzaju przesyłki listowej, której dotyczy, uzasadnienie skargi, datę oraz podpis skarżącego.
Warto wiedzieć również, iż zgodnie z aktualnie obowiązującym przepisami, ustawodawca nie przewidział możliwości otrzymania odszkodowania z tytułu nieterminowego doręczenia przesyłek pocztowych dochodzonego w wyżej opisanym trybie skargowym. Zatem – w związku z powyższym – osobom, które uważają, iż poniosły z tytułu strajku szkodę pozostaje dochodzenie ewentualnych roszczeń na zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym. Inaczej wygląda sytuacja w zakresie przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pocztowych w przypadku, gdy przysługuje klientowi reklamacja.