Spis treści
Kiedy forma elektroniczna a kiedy papierowa?
W myśl przepisów nowelizacji, jakie będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2015 r., jeśli na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub roczne obliczenie podatku PIT-40 są sporządzane za dany rok za więcej niż 5 podatników lub są składane przez biuro rachunkowe, to ww. informacje, roczne obliczenie podatku oraz deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR należy przekazywać urzędowi skarbowemu wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. W formie dokumentu elektronicznego należy także przekazywać IFT-3. Natomiast w przypadku, gdy – na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub roczne obliczenie podatku PIT-40 jest sporządzane za mniej niż 5 podatników i czynności tych nie wykonuje biuro rachunkowe, to ww. informacje oraz roczne obliczenie podatku, a także deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR można złożyć tradycyjnie w formie papierowej. Powyższy wyjątek nie dotyczy IFT-3, który składany jest wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1, PIT-40 – do kiedy należy złożyć?
PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1, a także PIT-40 sporządzany w formie papierowej należy złożyć w urzędzie skarbowym w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Natomiast termin sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub rocznego obliczenia podatku PIT-40 podatnikowi pozostaje bez zmian, czyli do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Przy czym należy zauważyć, że spełnienie warunku do przesyłania powyżej wskazanych dokumentów w formie papierowej nie pozbawia prawa do ich złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Opisanym powyżej zmianom towarzyszy udostepnienie przez Ministerstwo Finansów Uniwersalnej Bramki Dokumentów (w skrócie: UBD), która umożliwia złożenie w ramach jednej transmisji danych do 20 000 PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (w skrócie: UPO) dla całej wysyłki. Na marginesie należy wskazać, że dokumenty te zostały w UBD oznaczone odpowiednio jako: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ oraz PIT-40Z. Jest to jednoznaczne z wprowadzeniem dokumentu wielopozycyjnego, który umożliwia wysyłanie urzędowi skarbowemu zbiorczej informacji o dochodach osób fizycznych, opatrzonej jednym podpisem.
Ponadto, przewidziano wprowadzenie rozwiązania, które umożliwi płatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotom niepełniących funkcji płatnika w tym podatku, będących osobami fizycznymi, podpisywanie PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1, IFT-3 oraz PIT-40, danymi autoryzującymi. W przypadku pozostałych podmiotów, czyli niebędących osobami fizycznymi, e-deklaracje należy podpisywać bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym.
Ministerstwo Finansów zakłada, że wzrost liczby dokumentów podatkowych przekazywanych administracji podatkowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej pozwoli na natychmiastowe gromadzenie w systemie informatycznym danych, jakie są niezbędne do uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych dla niektórych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PFR). Jak wynika z informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów, w pierwszym etapie usługa ta zostanie udostępniona dla podatników składających zeznanie podatkowe PIT-37. PFR za 2014 r. będzie można pobrać ze strony Portalu Podatkowego, a korzystanie z tej usługi będzie mieć charakter fakultatywny, co oznacza, że będzie to prawo podatnika, a nie jego obowiązek.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 26 września 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1563)