- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiNowy wzór formularza VAT-26

    Nowy wzór formularza VAT-26

    Gdzie powinniśmy szukać takiego formularza? Oczywiście w Internecie i urzędach skarbowych. W sieci możliwe jest jednak natrafienie na nieaktualny formularz, a takiego skarbówka z oczywistych względów nie zechce przyjąć. Warto zatem wiedzieć gdzie dostępny będzie prawidłowy wzór formularza VAT-26. Koniecznym okazuje się sięgnięcie do właściwego rozporządzenia.

    Chodzi oczywiście o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Formularz stanowi załącznik do powyższego aktu prawnego.

    Przypomnijmy, że modyfikacja formularza wiąże się bezpośrednio z wejściem w życie nowych przepisów w zakresie korzystania z samochodów potrzebnych przy prowadzeniu działalności gospodarczej (nowelizacja wchodzi w życie od 1 kwietnia 2014 r.). Zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku nabycia:

    • samochodów osobowych,
    • innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – kwotę podatku VAT naliczonego zgodnie z obowiązującymi zasadami stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

    Pamiętajmy jednak, że powyższej reguły nie wolno zastosować nam względem:

    • pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
    • pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
    • pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
    • pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
    • pojazdów specjalnych – jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;
    • pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi: ­ 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg, ­ 2 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg, ­ 3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg; • pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE