Spis treści
Konieczność płacenia podatku od środków transportowych nie jest uzależniona od użytkowania pojazdu lub jego fizycznego posiadania
Ustawodawca wskazał w sposób jednoznaczny przedmiot opodatkowania podatkiem od środków transportowych. Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton;
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton;
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- autobusy.
Wskazać jednak należy, że wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych ustawodawca wiąże jedynie z trzema okolicznościami:
- zbyciem środka transportowego (art. 9 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),
- wyrejestrowaniem środka transportowego,
- wydaniem decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu (od dnia 1 stycznia 2005 r. – por. art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).
W orzecznictwie sądowo-administracyjnym ugruntowany jest pogląd, że w przypadku właściciela środka transportowego, tylko trzy wyżej wymienione okoliczności powodują wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych. (Zobacz uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 15 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Lu 2/13.)
Fizyczna likwidacja pojazdu bez wyrejestrowania nie uchyla obowiązku podatkowego
Obowiązek zapłaty podatku od środków transportowych nie wygasa np. w przypadku faktycznego braku możliwości korzystania z pojazdu, złego stanu technicznego, fizycznej likwidacji przez pocięcie i sprzedaż na złom, utylizacji, kradzieży. Konieczność płacenia podatku nie jest bowiem uzależniona od użytkowania pojazdu lub jego fizycznego posiadania. Jeżeli właściciel nie złożył stosownego wniosku, a właściwy organ nie wyda decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu, obowiązek podatkowy nadal istnieje. Dopiero wydanie przez właściwego starostę decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu spowoduje, iż z końcem miesiąca, w którym dokonano wyrejestrowania pojazdu, nastąpi wygaśnięcie obowiązku podatkowego. Dopóki właściciel nie złoży wniosku o wyrejestrowanie pojazdu i – w konsekwencji – nie zostanie wydana decyzja o jego wyrejestrowaniu, dopóty ciążyć będzie na nim obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych (por. wyrok WSA w Poznaniu z 8 kwietnia 2004 r. sygn. akt I SA/Po 1911/02, wyrok WSA w Warszawie z 30 grudnia 2004 r. sygn. akt III SA/Wa 332/04, wyrok NSA z 21 czerwca 2006 r., sygn. akt II FSK 330/05 – dostępne na stronie: orzeczenia.nsa.gov.pl).
Podstawa prawna:
Art. 8, art. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych(Dz.U.2014.849)
Art. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 884).
Źródło:
Teksty orzeczeń, których fragmenty użyto w powyższym artykule, dostępne są na stronie: orzeczenia.nsa.gov.pl.