- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiOrganizacja kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą

    Organizacja kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą

    Zmiany zachodzące w sposobie nauczania dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą biorą pod uwagę fakt, że dzieci te zwykle realizują obowiązek szkolny w szkołach państw na obszarze, których mieszkają. Szkoły przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, będą umożliwiały dzieciom obywateli polskich czasowo przebywających za granicą spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w zakresie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego, zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego. Natomiast szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej będą umożliwiały dzieciom obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, uczęszczającym do szkół innego kraju, uzupełnianie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego dla punktów i planami nauczania określonymi w załącznikach do projektu rozporządzenia. Dotychczas obowiązujące przepisy nie wprowadzały tak jasnego rozróżnienia.
     
    Projekt rozporządzenia wprowadza również, nie ograniczając podstawowej formy nauczania poprzez uczęszczanie na zajęcia, możliwość realizowania obowiązku szkolnego poza szkołą lub możliwość kształcenia na odległość realizowaną przez Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie.
     
    Ze względu na specyfikę pracy Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, w organizacji pracy Zespołu nie przewidziano ferii szkolnych. Rozwiązanie takie jest celowe ze względu na fakt, że Zespół nie prowadzi nauczania w trybie stacjonarnym, oraz pozwoli na sprawniejsze wykonywanie zadań przez Zespół i koordynację kształcenia dzieci obywateli polskich w wielu państwach. Natomiast w szkołach i punktach organizacja roku szkolnego określana będzie przez dyrektora Zespołu na wniosek dyrektora szkoły lub kierownika punktu. Rozwiązanie to pozwala na synchronizację pracy szkół i punktów z systemem oświaty państwa, w którym mają siedzibę. Organizacja roku szkolnego w państwach, w których mają siedziby szkoły i punkty, przewiduje przerwy świąteczne i ferie rozpoczynające się w różnych okresach roku i o różnym wymiarze.
     
    Załącznikiem do rozporządzenia są ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych, które zawierają podstawowe treści nauczania. Pozwoli to na podniesienie jakości nauczania, uwspólnienie podejścia, a jednocześnie nie pozbawi autonomii nauczycieli i szkół, które mogą dostosować ramy programowe do lokalnych potrzeb, możliwości i predyspozycji uczniów. Ramy programowe są efektem pracy grupy ekspertów i polskich nauczycieli z kilkunastu krajów w Europie i Ameryce.
     
    Zawarte w projekcie rozwiązania pozwalają zachować kontakt z krajem ojczystym – jego językiem, kulturą, historią, wiedzą o współczesnej Polsce; ułatwiają integrację dzieci ze środowiskiem lokalnym; wprowadzają usprawnienia w funkcjonowaniu szkół, zespołów szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych oraz poprawiają skuteczność wykorzystania środków przeznaczonych na kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE