Wszelka pomoc materialna finansowana ze środków budżetu państwa lub samorządu, która ma związek z zaistniałym zdarzeniem losowym, takim jak powódź, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zwolnienie dotyczy także zapomóg otrzymanych np. od zakładu pracy i związków zawodowych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych czy klęsk żywiołowych. W tym przypadku niepodatkowane będą świadczenia do wysokości 2.280 zł w roku podatkowym.
Ponadto, osoby poszkodowane nie będą płacić podatku dochodowego od pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy wskutek katastrofy naturalnej, w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej. Minister finansów zaniechał poboru podatku od dochodów z tego źródła, uzyskanych do końca 2010 r., do wysokości nieprzekraczającej 6.000 zł w ciągu roku podatkowego. Podatnicy, którzy wskutek powodzi nie mają możliwości złożenia deklaracji w ustawowym terminie, będą musieli uczynić to jak najszybciej po ustaniu przeszkody, dołączając jednocześnie pismo wyjaśniające przyczynę niedochowania terminu. W razie wykazania podatku do zapłaty podatnik będzie mógł też wystąpić o umorzenie powstałych odsetek. W sytuacji, gdy podatnik (płatnik) ma taką techniczną możliwość, ma prawo skierować wniosek o odroczenie terminu składania deklaracji podatkowych, co wiąże się automatycznie z odroczeniem terminu płatności podatku bez odsetek.
Warto również podkreślić, iż podatnicy, którzy z uwagi na utrudnienia powodziowe nie są w stanie zapłacić w terminie podatków, będą mogli wnioskować do naczelnika urzędu skarbowego o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych – odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie na raty bądź umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami. W takim przypadku podatnicy mogą też wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, jeżeli uprawdopodobnią, że zaliczki byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego za dany rok podatkowy. Jeśli w wyniku powodzi zostały zniszczone np. na skutek zalania wodą dokumenty będące podstawą sporządzania deklaracji, należy o tym powiadomić urząd skarbowy i w późniejszym czasie odtworzyć dokumenty, uzyskując np. ich duplikaty od swoich kontrahentów.
Ponadto, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zwróciło się do dyrektorów Wydziałów Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Urzędów Wojewódzkich o wydawanie priorytetowo dowodów osobistych tym, którzy w wyniku powodzi stracili swoje dokumenty.
W związku z powyższym osoby, które utraciły swój dowód osobisty w wyniku powodzi, otrzymają nowy dowód w pierwszej kolejności. Urzędy gmin będą priorytetowo rozpatrywać wnioski od powodzian. Ministerstwo poleciło urzędom, by w razie konieczności dołączenia przez obywatela odpisu skróconego aktu stanu cywilnego – udzielać niezbędnej pomocy w jego otrzymaniu w szczególności przez podjęcie stosownej współpracy pomiędzy urzędami.
MSWiA zapewnia, że dokumenty tożsamości będą produkowane przez Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA w trybie pilnym.
Warto także pamiętać o tym, że od 1 stycznia 2010 roku dowody osobiste są wydawane nieodpłatnie. Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w organie gminy właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego, choć możliwe jest również ubieganie się o jego wydanie w organie gminy właściwym ze względu na miejsce pobytu czasowego.
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć dwie wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby.