- Reklama -
niedziela, 24 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiPo ślubie pamiętaj o fiskusie

    Po ślubie pamiętaj o fiskusie

    Ślub to początek nowej drogi życia, pociągający za sobą liczne zmiany. Pomimo, że moment ten z założenia powinien stanowić kulminację szczęścia dwojga ludzi, nie wolno zapominać o wynikających z tego tytułu obowiązkach formalnych, do których między innymi należy aktualizacja danych osobowych w urzędzie skarbowym. 


    Zmiana danych adresowych przy składaniu deklaracji podatkowej

    Podatnicy PIT nieprowadzący działalności gospodarczej i niebędący podatnikami VAT, a także płatnikami podatków oraz składek ZUS, posługują się w relacjach z organami podatkowymi już tylko i wyłącznie numerem PESEL. Nie jest zatem konieczne zgłoszenie aktualizacja danych do urzędu skarbowego. Wynika to bezpośrednio z faktu, że ich dane fiskus weryfikuje w ogólnokrajowej bazie PESEL.Należy jednak pamiętać, że w przypadku zmiany adresu zamieszkania podatnicy zobowiązani są do aktualizacji adresu. Mogą to jednak zrobić dopiero przy okazji składania rocznego zeznania podatkowego  lub też innego dokumentu związanego z obowiązkiem podatkowym.  Przy czym należy pamiętać, że zgłoszenie takie jest konieczne jedynie w sytuacji, gdy adres zamieszkania różni się
    od adresu zameldowania podatnika.

    W przypadku jednak, gdy podatnik będzie chciał dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania w trakcie trwania roku podatkowego, będzie mógł tego dokonać na formularzu ZAP-3, którego wzór został określony w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych. Za pośrednictwem tego samego formularza można dokonać zgłoszenia aktualnego numeru rachunku bankowego, jeżeli np. podatnik będzie chciał uzyskać zwrot nadpłaty podatku na rachunek,  a nie w drodze przekazu pocztowego.


    Przedsiębiorcy i podatnicy VAT muszą szybko zawiadomić fiskusa

    Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku podatników objętych rejestrem NIP (przedsiębiorcy, podatnicy VAT, płatnicy podatków, a także składek ubezpieczeniowych). Osoby te zobowiązane są bowiem do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Dotyczy to zarówno zmiany nazwiska, jak i miejsca zamieszkania lub zameldowania.

    W tym celu podatnicy VAT nie podlegający wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz nieprowadzący działalności gospodarczej płatnicy składek i podatków zobowiązani są wypełnić formularz NIP-7. Natomiast przedsiębiorcy, którzy podlegają także wpisowi do CEIDG tam też dokonują aktualizacji swoich danych.  Służy do tego wniosek CEIDG-1, który należy złożyć w urzędzie dzielnicy zgodnie z miejscem zamieszkania.


    Elżbieta Węcławik, Tax Care
    Adam Bujalski, księgowy Tax Care

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE