Wykaz stawek podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości, od środków transportu) zawarty jest w ustawie. Są one co rok aktualizowane w obwieszczeniu Ministra Finansów. Zmiana stawek podatków uzależniona jest od rocznej inflacji, jaka była w pierwszym półroczu, a podstawą do ich przeliczenia jest komunikat prezesa GUS. W pierwszym półroczu 2013 r. wskaźnik cen towarów i usług w stosunku do pierwszego półrocza 2012 r. wyniósł 100,9 (wzrost cen o 0,9%).
Ale decyzja o podwyżce należy do gminy
Przyjęcie wysokości stawki zależy jednak od gminy. O ile nie ma możliwości wprowadzenia wyższej stawki niż opublikowanej w drodze obwieszczenia, o tyle nie ma przeszkód, by stosowane stawki były niższe. Przy określaniu wysokości stawek od gruntów rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.
Przy określaniu wysokości stawek od budynków rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, biorąc pod uwagę przede wszystkim lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków.
Trzeba liczyć się z podwyżkami
Choć podwyżka maksymalnych stawek nie oznacza obowiązku podwyższenia obecnie obowiązujących stawek, to jednak trzeba się liczyć z tym, że w przyszłym roku przyjęte przez gminy stawki podatków lokalnych pójdą w górę. By sprawdzić, na jakie obciążenie należy przygotować się w przyszłym roku warto zapoznać się z uchwałą rady gminy (miasta) – najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach w wielu miejscowościach uchwały na 2014 r. zostaną już wydane. W 2013 r. maksymalne wysokości stawek zostały przyjęte m. in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi.
Zestawiając podwyżki, jakie miały miejsce w 2013 r. w stawkach podatków lokalnych (w stosunku do roku 2012) i podwyżkę maksymalnych stawek na 2014 r. (w stosunku do 2013 r.) widać, że jest ona procentowo znacznie niższa – np. w przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w ubiegłym roku 4,28). Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%). Podobnie jest w przypadku środków transportowych – w zeszłym roku przedsiębiorca uiszczający podatek według maksymalnych stawek od samochodu o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, zapłacił wyższy podatek o 4% (w stosunku do roku 2012). Od 2014 r. przy tych samych założeniach jego obciążenie z tego tytułu wzrośnie o 0,9%.
Nie oznacza to jednak, że faktyczna podwyżka w danej gminie nie będzie procentowo wyższa. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, że w danej gminie stawki na 2013 r. zostały przyjęte z znacznie niższej wysokości niż obowiązujące maksymalne, a uchwała na 2014 r. przyjmie stawki maksymalne.
Przyjmując jednak dla przykładowego wyliczenia maksymalne stawki podatku od nieruchomości, przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie hali magazynowej o powierzchni 1 tys. m.kw. zlokalizowanej na działce o powierzchni 2,5 tys. m.kw., zapłaci w przyszłym roku podatek o 235 zł wyższy w stosunku do zobowiązania z bieżącego roku. Porównując lata 2012 i 2013 różnica dla przedstawionego przykładu wyniosła 980 zł.
Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care