Spis treści
Przygodę z biznesem zacznij od działalności agencyjnej
Brak dostatecznych funduszy niech nie przekreśla twojego marzenia. Brak kapitału nie musi być przeciwwskazaniem, bowiem można rozpocząć przygodę z biznesem poprzez współpracę z inna firmą w ramach umowy agencyjnej. Zawierając umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu (jeśli ma pełnomocnictwo). Oznacza to, że prowadząc działalność agencyjną możesz sprzedawać towary lub usługi w imieniu swojego zleceniodawcy otrzymując za to wynagrodzenie.
W jakich dziedzinach biznesu sprawdza się działalność agencyjna?
Współpraca agencyjna najczęściej spotykana w jest w takich usługach jak m.in.: ubezpieczenia, usługi finansowe, usługi pocztowe, usługi turystyczne, sprzedaż detaliczna, czy hotelarstwo.
Jakie korzyści daje umowa agencyjna?
Po pierwsze, jako agent otrzymasz wynagrodzenie, choć model wynagrodzenia może się różnić w zależności od ustaleń ze zleceniodawcą. Możesz np. otrzymywać wynagrodzenie stałe powiększone o dodatkową prowizję. Kolejnym plusem współpracy agencyjnej są koszty działalności. Agent nie musi martwić się o środki na pokrycie kosztów zakupu towaru czy wyposażenia sklepu. A jakie koszty ponosi agent?
Koszty związanie z prowadzeniem działalności agencyjnej
Przede wszystkim kosztami, jakie ponosi agent, są koszty związane z jego działalnością, a więc opłaty za media, usługi księgowe, składki ZUS, czy koszty pracownicze. Agent jest także odpowiedzialny za pokrycie dodatkowych kosztów powstałych np. z tytułu kradzieży towaru w swojej placówce.
Mankamentem agencji jest to, że agent jest w dużym stopniu uzależniony gospodarczo od zleceniodawcy i ma niewielki wpływ np. na to, jakie towary będzie sprzedawał.
Agencja to nie franczyza
Czym innym jest agencja, a czym innych franczyza. W skrócie wskazać należy, że we franczyzie przedsiębiorca działa we własnym imieniu i na własny rachunek, podczas gdy agent działa na rzecz zleceniodawcy albo w jego imieniu. Współpracując na zasadach umowy agencyjnej, zyskiem będzie prowizja ze sprzedaży należących do zleceniodawcy produktów. W przypadku franchisingu, zyski ze sprzedaży trafiają do kieszeni przedsiębiorcy, ale jego obowiązkiem jest odprowadzenie stałej opłaty (najczęściej określonego procenta sprzedaży) do franczyzodawcy. Umowa agencyjna jest także jasno określona w prawie (Kodeks cywilny) natomiast franchising należy do tzw. umów nienazwanych, niemających ścisłej regulacji w przepisach, choć standardy umowy franczyzowej są ugruntowane w wieloletniej praktyce.
Źródło:
W artykule wykorzystano informacje dostępne na oficjalnej stronie Ministerstwa Finansów.