Prowadzenie działalności gospodarczej a zgłoszenie to dwie odrębne kwestie
Pojęcie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej określone zostało przez art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:
a) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
b) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.
Z powyższej definicji działalności gospodarczej wynika, że samo prowadzenie działalności gospodarczej nie jest powiązane w żaden sposób z jej rejestracją. Wystarczającym w tym przypadku jest spełnienie wskazanych w ustawie przesłanek, a nasza działalność może być uznana za działalność gospodarczą bez względu na to czy działalność tą komukolwiek zgłosiliśmy czy też nie. Oczywiście prowadzenie działalności gospodarczej bez zgłoszenia stanowi naruszenie prawa i przewidziane są z tego tytułu określone sankcje karno-prawne.
Nie mniej jednak prowadzenie strony internetowej, jeżeli nie osiąga się z tego tytuły żadnego przychodu nie stanowi samo w sobie działalności gospodarczej. Jeżeli mimo nie osiągnięcia przychodu z prowadzonej działalności podatnik chciałby poniesione koszty na wykonanie strony internetowej oraz jej utrzymanie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wówczas musiałby taką działalność zarejestrować przed dokonaniem tych wydatków.
Usługodawca winien zamieścić swoje dane na stronie www
Samo prowadzenie strony internetowej nie wymaga zarejestrowania działalności gospodarczej, jednakże już świadczenie usług za pośrednictwem tej strony a także reklamowanie sowich usług winno zostać zarejestrowane. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną właściciel strony internetowej, który za jej pośrednictwem udostępnia informację handlową podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca, imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres. Jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia. Natomiast samą informacją handlową jest każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że każdy oferując świadczenie określonych usług ma obowiązek wskazać na to czy oferuje świadczenie tych usług jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej (może to być np. umowa o dzieło) czy jako przedsiębiorca. Należy także podać dane wskazane w ustawie, dotyczy to zarówno osoby fizycznej jak i przedsiębiorcy. Brak takich informacji na stronie internetowej albo podanie danych nieprawdziwych lub niepełnych, jest zagrożone karą grzywny (jest to wykroczenie zagrożone karą do 5.000 złotych).
Przesyłanie spamu jest karane grzywną
Podobne zagrożenie grzywną ustawa z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną przewiduje za przesyłanie tzw. spamu, czyli niezamówionej informacji handlowej. Jak wynika z art. 10 ww. ustawy, zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. Oznacza to, że chcąc wysłać ofertę za pośrednictwem poczty elektronicznej należy wcześniej uzyskać zgodę osoby, do której oferta jest przesyłana.
Wprowadzanie w błąd stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
Ponadto wysyłanie spamu stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Takim samym czynem może być uznane oferowanie usług jako przedsiębiorca, bez formalnego zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej. Działanie takie może wprowadzać w błąd potencjalnych kontrahentów, a zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.
Oczywiście w zależności od wielu innych elementów mogą w grę wchodzić kolejne przepisy prawa, które będą regulować dalsze kwestie prowadzonej przez nas strony internetowej np. te związane z ochroną danych osobowych użytkowników, którzy rejestrują się na naszej stronie. Jak widać nawet hobbistyczne prowadzenie strony Internetowej może przysporzyć wielu problemów jeżeli nie wie się, jakich przepisów należy przestrzegać. Natomiast osiąganie już z tego tytułu przychodów, wiązać się będzie już z prowadzeniem działalności gospodarczej i wieloma dalszymi przepisami regulującymi świadczenie usług drogą elektroniczną.