- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiPrzeniesienie numeru do innego dostawcy usług

    Przeniesienie numeru do innego dostawcy usług

    Zmiany wprowadzone do rozporządzenia mają na celu zmianę powyższego stanu, poprzez usprawnienie procesu przenoszenia numerów, tak, aby to uprawnienie było w praktyce realnie szybko egzekwowalne. Najważniejsze różnice i korzyści dla abonenta i użytkownika pre – paid w stosunku do stanu obecnego obejmują proszczenie wszczęcia procedury przeniesienia numeru. Abonent lub użytkownik pre – paid zamierzający zachować numer, nie będzie musiał kontaktować się z dotychczasowym dostawcą, jak ma to miejsce w chwili obecnej. W świetle nowej regulacji, wystarczy będzie złożyć wniosek o przeniesienie numeru wyłącznie do nowego dostawcy i upoważnić go do dokonania w swoim imieniu wszystkich formalności, w tym również do wypowiedzenia umowy z dotychczasowym dostawcą. Zmiany obejmują także uprawnienie abonenta i użytkownika pre-paid do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług, niezależnie od tego, czy nowy dostawca działa w sieci innego, czy tego samego operatora – takie rozwiązanie jest nowością. Obecnie z uprawnienia korzystać można wyłącznie w sytuacji, gdy numer przenoszony jest do dostawcy działającego w sieci innego operatora.
     
    Zaistnieje również możliwość przeniesienia jednocześnie więcej niż jednego numeru. We wniosku do nowego dostawcy usług można będzie określić, czy procedura przeniesienia numeru ma dotyczyć jednego, czy kilku numerów abonenta lub użytkownika pre-paid. Dotychczasowe przepisy takich rozwiązań nie przewidywały. Możliwe będą także dwa alternatywne sposoby przeniesienia numeru, zależne od woli abonenta. Rozporządzenie przewiduje dla abonentów sieci stacjonarnych i ruchomych możliwość znacznego skrócenia całej procedury przeniesienia numeru poprzez umocowanie nowego dostawcy do dokonania wszystkich niezbędnych czynności, związanych z przeniesieniem numeru, w tym również do wypowiedzenia umowy z dotychczasowym dostawcą usług. Jednocześnie zachowana została możliwość samodzielnego dokonania przez abonenta czynności niezbędnych w związku z przeniesieniem numeru.
     
    Ponadto wprowadzono termin na rozpatrzenie wniosku o przeniesienie numeru. Wniosek o przeniesienie numeru – w zależności od sposobu jego dostarczenia do nowego dostawcy usług, podlegał będzie rozpatrzeniu odpowiednio w terminie:
    – 6 godzin roboczych lub 3 dni roboczych (dla abonentów sieci ruchomych) oraz
    – 1 dnia roboczego lub 14 dni roboczych (dla abonentów sieci stacjonarnych). Dłuższy termin na przeniesienie numeru, zarezerwowany jest wyłącznie dla abonentów, którzy nie złożyli wniosku osobiście w jednostce nowego dostawcy przeznaczonej do obsługi klientów, a w inny sposób (np. listownie, za pośrednictwem formularza czy poczty elektronicznej). W świetle nowych przepisów skrócono znacznie proces przeniesienia numeru, w kontekście realizacji uprawnienia abonenta. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku abonenta i podpisaniu umowy z nowym dostawcą, na wyraźne jego żądanie wskazane we wniosku, nowy dostawca usług jest obowiązany przenieść numer najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego – w sieciach ruchomych lub 7 dni roboczych – w sieciach stacjonarnych od dnia zawarcia umowy.

    Ponadto, zgodnie z ostatnią nowelą ustawy Prawo telekomunikacyjne w związku z przenoszeniem numeru możliwe jest natychmiastowe rozwiązanie umowy z dotychczasowym dostawcą usług, pod następującymi warunkami:
    1. zapłaty przez abonenta dotychczasowemu dostawcy usług opłaty abonamentowej za okres wypowiedzenia nie większej jednak niż jednomiesięczna opłata abonamentowa;
    2. zwrotu przez abonenta ulgi mu przyznanej, proporcjonalnie jednak zmniejszonej do czasu pozostającego do zakończenia trwania umowy.

     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE