Spotkanie wigilijne dla pracowników czy kontrahentów w wielu firmach stanowi już tradycję. Trzeba jednak pamiętać o odpowiednim rozliczeniu takich wydatków. Organizacja imprez firmowych w wielu przypadkach okazuje się przedsięwzięciem dość kosztownym. Przedsiębiorca decydując się na zorganizowanie tego typu spotkania powinien być świadomy, że nie w każdym przypadku poniesione wydatki będzie mógł rozliczyć podatkowo. W kolejnej publikacji z cyklu Christmas Time, Tax Care podpowiada, jak korzystnie dla firmy rozwiązać ten problem.
Najpierw potrzebny jest związek z przychodami
Każdorazowo rozpatrując czy dany wydatek może być zaliczony w koszty uzyskania przychodów najpierw trzeba ustalić czy ma on związek z uzyskiwanymi przychodami. Jeżeli ten test wypadnie pozytywnie, pozostaje jeszcze sprawdzenie, czy dany rodzaj wydatków nie został wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT (odpowiednio w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Znajduje się tam lista wydatków, które nawet jeżeli mają bezpośredni wpływ na uzyskiwany przychód, nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.
Motywacja i integracja jest potrzebna
Możliwość zaliczenia wydatków na organizację spotkania wigilijnego do kosztów podatkowych było początkowo kwestionowane w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe i wyrokach sądów administracyjnych (np. wyrok z WSA w Warszawie z 13 lutego 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4283/06). W ostatnim czasie można jednak dostrzec zmianę tej tendencji. Wydatki są uznawane za koszt jeżeli zamierzonym celem pracodawcy była integracja pracowników, poprawa atmosfery pracy i wzrost motywacji do wykonywania obowiązków służbowych. Jeżeli natomiast celu takiego nie było, samo spotkanie polegające na konsumpcji, nie będzie kosztem uzyskania przychodów.
Wynika z tego, że spotkania wigilijne powinny służyć budowaniu motywacji do pracy i w ten sposób wpływać na efektywność pracowników, co uzasadnia zaliczenie przeznaczanych na taki cel środków do kosztów uzyskania przychodów. Dobrze jest gdy spotkanie jest połączone z omówieniem wyników firmy lub planami na przyszły rok. Warto też sporządzić dokumentację przebiegu spotkania np. agenda, wykorzystywane materiały do prezentacji.
Kontrahenci to już reprezentacja
Jeżeli zostanie spełniony warunek dotyczący motywacji to trzeba zwrócić uwagę jeszcze na jeden element – warunkiem koniecznym dla zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów,
jest zorganizowanie imprezy tylko i wyłącznie dla pracowników zatrudnionych przez przedsiębiorcę.
Jeżeli w spotkaniu uczestniczą także osoby spoza firmy np. osoby towarzyszące lub kontrahenci to w tej części wydatki raczej nie powinny być uwzględnione kosztach podatkowych. Wszystko zależy jednak od przyjętej wykładni pojęcia „reprezentacja”. Zakładając, że przedsiębiorca jest w stanie wykazać, że zaproszenie kontrahentów na firmową wigilię, wpływa na poprawę relacji biznesowych, co w efekcie ma przełożenie na realizowane kontrakty i uzyskiwane przychody, podstawowy warunek rozliczenia w kosztach zostanie spełniony. W przypadku kontrahentów jest jednak duże prawdopodobieństwo, że taki koszt zostanie potraktowany jako reprezentacja, a wydatków o takim charakterze nie można rozliczyć w kosztach podatkowych. Jednak w sytuacji, gdy wydatki są istotne dla firmy, warto wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pojęcie reprezentacji nie jest zdefiniowane w ustawie, która wskazuje jedynie, że do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Sądy dokonując jednak wykładni tego pojęcia sięgają do słownika języka polskiego, w którym reprezentacja oznacza „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Przenosząc tę definicję na grunt podatkowy przyjmuje się, że reprezentacja to występowanie w imieniu firmy wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu „reprezentacja” mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Takich działań nie zaliczymy do kosztów. Jednak co ważne sądy podkreślają w tym okazały charakter. Np. w wyroku NSA z 25.05.2012 r., sygn. akt II FSK 2200/10,który dotyczył wydatków na spotkania biznesowe w restauracjach, podczas których omawiane były sprawy związane ze współpracą sąd stwierdził, że jeżeli wydatki te nie mają charakteru wystawności i okazałości lecz mieszczą się w granicach powszechnie przyjętych, można je rozliczyć w kosztach podatkowych.
Natomiast w przypadku osób towarzyszących pracownikowi na spotkaniu firmowym trudno racjonalnie uzasadnić związek takiego wydatku z uzyskiwanymi przychodami, co już na tym etapie dyskwalifikuje możliwość ich rozliczenia w kosztach.
Właściwa dokumentacja jest potrzebna
Warto pamiętać także o właściwym udokumentowaniu wydatków poniesionych na organizację firmowej wigilii. Jeżeli tylko część poniesionych wydatków stanowić będzie koszt podatkowy, należy wyodrębnić ich wartość z całości środków poprzez określenie kwoty przypadającej na pracowników i osoby spoza firmy (jeżeli nie ma podstaw do ich rozliczenia w kosztach). Uchroni to przedsiębiorcę przed zakwestionowaniem przez organ podatkowy zaliczenia całości wydatków poniesionych na organizację imprezy do kosztów uzyskania przychodów, co zostało zaznaczone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPB3/423-119/07-2/MC: „Należy jednak zaznaczyć, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wyłącznie wydatki związane z organizacją imprez integracyjnych przeznaczonych tylko dla pracowników. Zatem wydatki na zorganizowanie spotkań Wigilijnych, w których oprócz pracowników uczestniczą osoby im towarzyszące lub członkowie ich rodzin, można uznać za koszt uzyskania przychodu jedynie w części przeznaczonej dla pracowników, jeżeli istnieje możliwość ich wydzielenia.”
Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care