Z najnowszych badań przeprowadzonych przez Pentor Research Interational wynika, że 30% Polaków tegoroczny urlop planowało spędzić poza domem. Prawie, co piąty z nich chciał wypoczywać za granicą. Samodzielne organizowanie wakacyjnych wypadów nadal cieszy się popularnością, bowiem robi tak 64% ankietowanych. Z pomocy biur podróży zamierzało skorzystać 1%. Podwyższenie ceny wycieczki ze względu na wzrost kosztów transportu? Możliwe, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypominał o tym najnowszą decyzją dotyczącą biura podróży Triada
W myśl przepisów ustawy koszt imprezy – po podpisaniu umowy przez konsumenta – nie może ulec zmianie. Wyjątkiem może być jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Warto podkreślić, że każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. W przypadku, gdy osoba, które wykupiła wycieczkę nie zgadza się na dopłatę to ma prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jednakże, gdy określona kwota została już wpłacona za wycieczkę – biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę.
W toku postępowania Prezes Urzędu ustaliła, że Triada nie wywiązywała się z tych obowiązków w momencie podniesienia kosztów wyjazdu. Operator turystyki informował o podwyższeniu ceny imprezy ze względu na wzrost kosztów transportu, uniemożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy z jednoczesnym zwrotem całej wpłaconej przez niego kwoty. Dodatkowo do przesyłanego swoim klientom pisma biuro nie dołączało żadnych dokumentów, które potwierdzałyby zasadność podniesienia ceny imprezy. Triada poinformowała jedynie, że podwyżka związana jest ze zwiększeniem cen przelotów przez przewoźnika lotniczego. Zgodnie z ustawą podnosząc cenę wycieczki biuro podróży musi przedstawić dokumenty, np. kopie odpowiednich pism, które będą uzasadniały wzrost kosztów wyjazdu.
Pocieszającym może być fakt, że jeszcze w trakcie postępowania Triada zmieniła inną zakwestionowaną przez Urząd praktykę, mianowicie w umowach konsumenci mogą już dzisiaj znaleźć godzinę wyjazdu i powrotu z imprezy turystycznej. Obowiązek podawania tych informacji nakłada ustawa o usługach turystycznych. Za stosowanie nieuczciwych praktyk Prezes Urzędu nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 4 231 179 zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto przypomnieć, iż turysta, który nie jest zadowolony z jakości świadczonych usług – ma możliwość dochodzenia swoich praw. Niewywiązywanie się przedsiębiorcy z kontraktu, niższy standard hotelu niż przewidywała umowa czy zmieniony program wyjazdu, to nadal jedne z najczęstszych problemów konsumentów korzystających z usług biur podróży. Jak wynika z danych Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które zajmuje się obsługą bezpłatnej infolinii konsumenckiej 0 800 800 008 – co czwarta skarga związana z turystyką dotyczyła właśnie takich problemów. O wszelkich nieprawidłowościach napotkanych w trakcie imprezy turystycznej należy niezwłocznie poinformować rezydenta, pilota lub innego przedstawiciela biura podróży. Zgodnie z obowiązującym prawem, w przypadku, gdy impreza została zorganizowana w sposób odbiegający od ustalonego w umowie, można po jej zakończeniu złożyć reklamację u organizatora turystyki. Jeżeli nie ustosunkuje się on do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a w wypadku zgłoszenia jej dopiero po zakończeniu imprezy turystycznej – w terminie 30 dni od złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną. Na każdym etapie sporu z przedsiębiorcą konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, a także organizacji konsumenckich. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008.