- Reklama -
sobota, 23 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiUtrwalanie przbiegu imprezy masowej

    Utrwalanie przbiegu imprezy masowej

    Przepisy projektu zakładają, że do utrwalania obrazu i dźwięku mogą służyć przenośne lub wchodzące w skład systemu dozorowego urządzenia elektroniczne typu cyfrowego jak również kamery typu noc/dzień z ruchomym filtrem podczerwieni. Jako uzupełnienie systemu dozorowego, do rejestracji, obrazu dopuszcza się wykorzystanie cyfrowych urządzeń elektronicznych – np. cyfrowych kamer przenośnych lub cyfrowych aparatów fotograficznych, utrwalających obraz kolorowy o wysokości nie mniejszej niż 950 pikseli. Jednocześnie projekt przewiduje możliwość stosowania do dnia 31 marca 2011 r. urządzeń analogowych posiadających przetworniki analogowo-cyfrowe pozwalające na zarejestrowanie obrazu w postaci cyfrowej, wchodzących w skład działających systemów dozorowych. Doprecyzowano także parametry techniczne zarejestrowanego obrazu przy stałej wartości wysokości przedmiotu oraz określa wydruk zarejestrowanego obrazu w rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi przy jego wielkości nie mniejszej niż 9×13 cm. Ponadto określono wartość dopuszczalnej kompresji utrwalanego w postaci plików cyfrowych obrazu i dźwięku, co zapewni właściwą jakość zarejestrowanych materiałów, a także sposób ich przechowywania i zabezpieczenia.
     
    Projektowane rozporządzenie umożliwia także udostępnienie zarejestrowanego podczas imprezy masowej materiału na żądanie Policji, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej oraz innych uprawnionych podmiotów. Określenie minimalnych wymagań w zakresie utrwalania obrazu i dźwięku związane jest z koniecznością zapewnienia przez organizatorów imprez masowych odpowiednich urządzeń rejestrujących, których parametry będą umożliwiały utrwalenie obrazu i dźwięku o jakości właściwej dla celów wykrywczych lub dowodowych.
     
    Przewidziano, że jakość utrwalonego obrazu powinna pozwalać na zarejestrowanie uznanych przez operatora za istotne cech poszczególnych uczestników imprezy masowej, a utrwalony dźwięk powinien umożliwić zrozumienie treści haseł i okrzyków oraz pozwalać na określenie sposobu zachowywania się uczestników imprezy masowej. Projektowane rozporządzenie w porównaniu do aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 października 2004 r. w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprez masowych oraz minimalnych wymagań technicznych dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk (Dz. U. Nr 243, poz. 2438), różnicuje wymagania techniczne urządzeń rejestrujących obraz dla poszczególnych kategorii imprez masowych. W przypadku masowych imprez podwyższonego ryzyka wskazano wyższe, w stosunku do urządzeń stosowanych na pozostałych imprezach masowych, parametry techniczne urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Pozwoli to na wykorzystanie funkcjonujących obecnie systemów dozorowych i ewentualne uzupełnienie ich urządzeniami o parametrach wskazanych rozporządzeniem. Przyjęcie takiej formuły projektowanego przepisu pozwoli ograniczyć koszty związane z wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych, a jednocześnie spełniających wymagania rozporządzenia. Przewidziano również przepis przejściowy, który umożliwi wykorzystanie aktualnie funkcjonujących systemów dozorowych na stadionach, w obiektach lub na terenach umożliwiających przeprowadzenie imprezy masowej do dnia 31 marca 2011 r. to jest do rozpoczęcia wiosennego sezonu rozgrywek.
     
    W odniesieniu do sposobu przechowywania materiałów zgromadzonych podczas przebiegu imprezy masowej, projekt nakazuje należyte ich zabezpieczenie. Równocześnie w przypadku gdyby utrwalony materiał miałby stanowić dowody w postępowaniu karnym lub postępowaniu w sprawach o wykroczenia, wówczas projekt odsyła do uregulowań zawartych w art. 147 § 5 Kodeksu postępowania karnego i wydanego na tej podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie w sprawie rodzaju urządzeń i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku dla celów procesowych
    oraz sposobów ich przechowywania, odtwarzania i kopiowania zapisów (Dz. U. Nr 107, poz. 1005). Wprowadzenie takiego rozwiązania wynika z faktu, iż art. 11 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych określaz że zgromadzone podczas utrwalania imprezy masowej materiały mogą być wykorzystane w celach procesowych. Mając na celu zapewnienie spójności systemu prawnego nie ma uzasadnienia dla wprowadzania w projektowanym rozporządzeniu odrębnych uregulowań w tym zakresie.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE