W stanie prawnym, który obowiązywał do końca 2002 r. korzystający z funduszu świadczeń socjalnych mieli w pełni zagwarantowany wolny wybór miejsca spędzania wypoczynku. Działo się tak, bowiem ustawodawca nie uzależniał prawa do dopłaty do wypoczynku od miejsca jego spędzania. Zakwestionowany przepis wprowadził dodatkowe kryterium korzystania z usług i świadczeń funduszu, którym jest miejsce korzystania ze świadczeń – Polska. Powoduje to, że osoby, które byłyby uprawnione do korzystania z dopłat funduszu do wypoczynku urlopowego ze względu na swoją sytuacje rodzinną i materialną, nie będą mogły skorzystać dopłat jedynie dlatego, że wypoczywają poza granicami Polski. W opinii Rzecznika Praw Obywatelskich wprowadzone kryterium znacznie ogranicza wolny wybór miejsca spędzania wypoczynku przez pracowników i inne osoby objęte funduszem. Ponadto z krajowego rynku tego typu usług czyni swoistego monopolistę, co może odbić się na podniesieniu cen. Ograniczy to lub uniemożliwi korzystanie z nich przez osoby słabiej sytuowane, pomimo otrzymywania dopłat.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w zakresie, w jakim przepisy te uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju, jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji. Tłumacząc powyższe orzeczenie można w skrócie powiedzieć, iż wprowadzenie dodatkowego kryterium korzystania z ulgowych usług i świadczeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jakim jest miejsce korzystania ze świadczeń – Polska jest niezgodne z konstytucją. Wyrok ten jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Zakwestionowanymi przepisami ustawodawca wprowadził dodatkowe kryterium korzystania z ulgowych usług i świadczeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jakim jest miejsce korzystania ze świadczeń – Polska. Dodanie takiego kryterium prowadzi do sytuacji, że osoby, które były uprawnione do korzystania z dopłat ze względu na swoją sytuację życiową i materialną nie będą mogły z nich skorzystać jedynie z tego powodu, że spędzają urlop poza granicami Polski. W praktyce doprowadzi to do znacznego ograniczenia wolnego wyboru miejsca spędzania wypoczynku. Ponadto, zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, ograniczenie to jest szczególnie dotkliwe w przypadku cudzoziemców pracujących na terenie Polski. Uniemożliwia bowiem tym osobom korzystanie z usług i świadczeń Funduszu, jeśli wypoczynek urlopowy spędzają w ojczystym kraju. Nosi to znamiona dyskryminacji ze względu na obywatelstwo, co narusza konstytucyjną zasadę niedyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.