- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiWynagrodzenia dla urzędników

    Wynagrodzenia dla urzędników

    Zgodnie z art. 2 rozporządzenia ustalono tabelę stanowisk, na których są zatrudniani urzędnicy w sądach i w prokuraturze, oraz kwalifikacji wymaganych do zajmowania tych stanowisk, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia. Ustalono również tabelę stanowisk, na których są zatrudniani inni pracownicy w sądach i w prokuraturze, oraz kwalifikacji wymaganych do zajmowania tych stanowisk, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia. Należy pamiętać, iż wszystkich przypadkach, gdy w tych tabelach jako wymóg niezbędny do zajmowania danego stanowiska wskazuje się okres pracy na innym stanowisku w sądzie albo w prokuraturze, do okresu tego można zaliczyć wyłącznie okres pracy, za który pracownik uzyskał dobre lub bardzo dobre okresowe oceny kwalifikacyjne, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury. Ponadto utworzono tabelę wynagrodzenia zasadniczego przysługującego urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia. Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego, określonego stawką miesięczną, obliczać należy dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu. Natomiast załącznik nr 4 do rozporządzenia stanowi tabela mnożników, która służy do ustalenia wysokości dodatku z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji przysługującego urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury.

    W przypadku urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury – prezes sądu albo prokurator, natomiast w przypadku Prokuratury Krajowej – dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości, może przyznać dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań, w szczególności zadań o wysokim stopniu złożoności lub odpowiedzialności. Dodatek specjalny zostaje przyznany na czas określony w kwocie nieprzekraczającej 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego. Ponadto urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury mogą być przyznane nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej z funduszu nagród. Fundusz nagród zostaje utworzony w wysokości do 3 % planowanych wynagrodzeń osobowych. Fundusz nagród pozostaje w dyspozycji prezesa sądu albo prokuratora, a w przypadku Prokuratury Krajowej – dyrektora generalnego Ministerstwa Sprawiedliwości i może być przez nich podwyższany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury mogą być także przyznawane premie z funduszu premiowego. Zadaniem Prezesa sądu albo prokuratora, a w przypadku Prokuratury Krajowej – dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości jest utworzenie funduszu premiowego w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, określając jego wysokość oraz regulamin premiowania.

    Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę należy wliczyć wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się jeden z tych okresów. Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje urzędnikowi i innemu pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które urzędnik lub inny pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego. Dodatek za wieloletnią pracę wypłaca się w terminie wypłaty wynagrodzenia począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym urzędnik lub inny pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca, bądź za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.

    Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wliczyć należy wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Analogicznie jak do dodatku za wieloletnią pracę, w razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów. Urzędnik i inny pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody lub w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających nagrodę jubileuszową. Są oni zobowiązani do udokumentowania swojego prawa do nagrody jubileuszowej, jeśli w ich aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji. Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez urzędnika lub innego pracownika prawa do tej nagrody. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące urzędnikowi lub innemu pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to korzystniejsze – wynagrodzenie przysługujące w dniu jej wypłaty. Jeśli urzędnik lub inny pracownik nabył prawo do nagrody, będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące w dniu nabycia prawa do nagrody. W sytuacji ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy albo na emeryturę urzędnikowi lub innemu pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłacić należy w dniu rozwiązania stosunku pracy. Urzędnikowi i innemu pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20 % stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego.

    Zgodnie z art. 11 staż urzędniczy odbywa osoba podejmująca pracę w sądzie albo w prokuraturze, która ma być zatrudniona na stanowiskach wymienionych w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia. Osoba zatrudniona w charakterze stażysty poznaje strukturę sądu albo prokuratury, funkcjonowanie podstawowych komórek organizacyjnych oraz podległych jednostek organizacyjnych, jak również tryb załatwiania spraw, które będą należały do zakresu przyszłych obowiązków stażysty jako urzędnika. Przed przystąpieniem do odbywania stażu stażysta musi złożyć oświadczenie, że zapoznał się z obowiązującymi przepisami o ochronie informacji niejawnych. Staż obejmuje zajęcia teoretyczne, uwzględniające w szczególności organizację i funkcjonowanie sądów albo prokuratury, oraz zajęcia praktyczne, umożliwiające nabycie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w praktycznym działaniu. Miejsce i czas odbywania zajęć teoretycznych oraz praktycznych określa w harmonogramie stażu i organizuje właściwy prezes sądu albo prokurator, a w Prokuraturze Krajowej – dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości. Wymiar godzin zajęć teoretycznych wynosi 8 godzin lekcyjnych miesięcznie. Prezes sądu albo prokurator może łączyć zajęcia teoretyczne, przy zachowaniu przeciętnego miesięcznego wymiaru godzin. W terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia rozpoczęcia stażu prezes sądu albo prokurator, a w Prokuraturze Krajowej – dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości musi ustalić program zajęć teoretycznych i przekazuje go Ministrowi Sprawiedliwości do zatwierdzenia. Staż może być zostać zorganizowany dla dwóch lub więcej sądów albo jednostek organizacyjnych prokuratury na podstawie porozumienia prezesów sądów albo prokuratorów. Obowiązkiem stażysty jest przystąpienie w ostatnim miesiącu stażu do egzaminu. Egzamin odbywa się w formie pisemnej w terminie i w miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego komisji, w obecności kierownika stażu lub opiekuna stażystów. Przedmiotem egzaminu jest całość zagadnień wchodzących w zakres programu zajęć teoretycznych – z uwzględnieniem znajomości przepisów w sprawie wewnętrznej organizacji i zakresu działania sekretariatów i innych działów administracji sądowej albo prokuratorskiej oraz wybranych zagadnień organizacji i funkcjonowania sądów i prokuratury. Po zakończeniu stażu prezes sądu albo prokurator, a w Prokuraturze Krajowej – dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości musi sporządzić ocenę końcową stażu, w której uwzględnia wynik egzaminu oraz opinie sporządzone przez kierownika stażu lub opiekuna stażystów.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE