Spis treści
Powstanie Fundusz Dróg Samorządowych
Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw przewiduje utworzenie Funduszu Dróg Samorządowych, którego zadaniem będzie dofinansowanie budowy i przebudowy dróg powiatowych i gminnych oraz mostów w ciągu dróg wojewódzkich. Środki funduszu będą pochodzić między innymi z opłaty drogowej.
Projekt przewiduje, że zasadniczo jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać dofinansowanie z Funduszu na budowę i przebudowę dróg w wysokości 50% kosztów realizacji każdego zadania, przy czym w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, w których dochód własny na mieszkańca nie przekracza 50% średniego dochodu własnego na mieszkańca danego rodzaju jednostek samorządu terytorialnego w skali kraju ograniczenie wielkości dofinansowania z Funduszu wynosi do 80%. Zaś w przypadku JST, w których dochód własny na mieszkańca przekracza 50% średniego dochodu własnego na mieszkańca danego rodzaju jednostek samorządu terytorialnego w skali kraju ograniczenie wielkości dofinansowania z Funduszu wynosi do 50%. Sposób ustalania wielkości dofinansowania zadań JST będzie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu.
Opłata drogowa
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowej opłaty, której koszt poniosą wszyscy kierowcy. Opłata drogowa stanowić będzie główne źródło finansowe Funduszu.
Opłacie drogowej będzie podlegać wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych tj. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.
Obowiązek zapłaty opłaty drogowej od paliw silnikowych oraz gazu ciążył będzie na:
- producencie paliw silnikowych lub gazu albo
- importerze paliw silnikowych lub gazu, albo
- podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo
- innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.
Obowiązek zapłaty opłaty drogowej powstanie z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu a podstawą obliczenia wysokości opłaty drogowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu od jakich podmioty są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.
Projektowana stawka opłaty drogowej wynosi:
- 200 zł za 1000 l benzyn silnikowych oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami;
- 200 zł za 1000 l olejów napędowych, wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa;
- 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów.
Skutki wprowadzenia opłaty drogowej dla kierowców
Wprowadzenie opłaty drogowej spowoduje wzrost cen paliwa. Stawkę opłaty drogowej ustalona na kwotę 20 gr. za litr paliwa. Należy jednak zauważyć, że stawki opłaty drogowej będą ulegać podwyższeniu analogicznie jak stawki opłaty paliwowej na następny rok w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Podstawa prawna:
Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, druk sejmowy nr 1712.