– Prowadzenie własnej firmy wymaga szerokiej wiedzy z zakresu prawa gospodarczego, administracji czy podatków. Do tego dochodzą specjalistyczne zagadnienia dotyczące branży, w której przedsiębiorca prowadzi działalność. A to zmusza do ciągłego kształcenia się i poszukiwania informacji – ocenia Dariusz Makosz, członek zarządu Idea Banku. Na szczęście coraz łatwiej takie informacje zdobyć. Przykładowo, przedsiębiorcy korzystający z Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej mają uzyskać niedługo dostęp do 3-stopniowego Contact Center, pozwalającego im przez 24 godziny na dobę zadać pytanie dotyczące zakładania, zamykania czy zawieszania działalności gospodarczej. Z doświadczeń konsultantów Tax Care i Idea Banku wynika, że tego typu wiedza jest często poszukiwana przez przedsiębiorców kontaktujących się z concierge.
Początkujący przedsiębiorca pyta o wszystko
Analiza zapytań, z jakimi zwrócili się w ostatnich 6 miesiącach przedsiębiorcy do specjalnej infolinii Grupy Idea Banku, prowadzi do wniosku, że mają oni problemy zarówno z technicznymi sprawami, które konsultant może wyjaśnić podczas krótkiej rozmowy telefonicznej, jak i takimi, których rozstrzygnięcie wymagałoby opinii prawników czy doradców podatkowych. Poziom skomplikowania zadawanych pytań zależy od doświadczenia przedsiębiorcy, jego wykształcenia czy branży, w jakiej prowadzi działalność.
Pytania do ekspertów concierge wskazują między innymi, że początkujący przedsiębiorcy mają trudności z podstawowymi czynnościami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Pytają na przykład jak poprawnie wypełnić fakturę i jaki numer deklaracji wybrać aby dokonać przelewu składek do ZUS. Kierującym własnymi firmami, i to już bez względu na staż, sporo problemów przysparzają też kwestie związane z zasiłkami macierzyńskim czy chorobowym. Trudno się temu dziwić – sprawy kadrowe, do których zaliczają się właśnie regulacje związane z urlopem macierzyńskim czy zwolnieniem lekarskim, generalnie nie są proste.
Stawki VAT budzą wątpliwości
Przedsiębiorcy poszukują też odpowiedzi na pytania dotyczące księgowości i podatków. Zaczynają się one od bardzo prostych, na przykład takich, czy Książkę Przychodów i Rozchodów można wypełniać ołówkiem, ale są też bardziej skomplikowane, jak na przykład te dotyczące zasad rozliczania wydatków na prywatny samochód wykorzystywany w działalności gospodarczej, stawek podatku VAT w nietypowych działalnościach czy stawki podatku od darowizny. Wiele z tych pytań traci rację bytu w sytuacji, gdy przedsiębiorca decyduje się na korzystanie z profesjonalnych usług księgowych, ale nawet wówczas mogą pojawić się wątpliwości wymagające szybkiego rozstrzygnięcia, bo prawo podatkowe jest skomplikowane i niespójne.
Wybrane pytania, z którymi przedsiębiorcy zwracali się do ekspertów concierge
– jak finansowo zabezpieczyć podwykonawców przy realizacji inwestycji wygranej podczas przetargu?
– jak wygląda procedura odzyskania długu?
– co się bardziej opłaca: kupowanie nieruchomości na firmę czy prywatnie?
– jaki dokument potwierdza podleganie ubezpieczeniu zdrowotnemu przez płatnika składek?
– do kiedy można złożyć PIT 4-R i jak go wypełnić?
– czy można zwolnić pracownika podczas kontroli PIP?
– czy nie-vatowiec może kupować towar za granicą?
– czy można korzystać z konta firmowego w celach osobistych?
– czy komornik zajmie działkę, gdy żona nie spłaca kredytu, a rozdzielność była w bieżącym roku?
– jakie są stawki podatku VAT na poszczególne działalności
Usługa concierge jest bezpłatna. Mogą z niej korzystać klienci Idea Banku oraz Tax Care. Zgodnie z regulaminem, konsultacje telefoniczne w ramach usługi concierge (która nie stanowi doradztwa prawnego ani podatkowego) obejmują trzy duże bloki tematyczne: ubezpieczenia społeczne, prawo gospodarcze oraz rachunkowość.
Agata Szymborska-Sutton, Tax Care