Zgodnie z nową regulacją osoba składająca wniosek bądź pełnomocnictwo albo osoba dokonująca zgłoszenia – jest zobowiązana do dołączenia dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej (dowodu zapłaty), bądź uwierzytelnioną kopię dowodu zapłaty – jednak nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. W rozporządzeniu zostało dokładnie określone, co należy rozumieć przez uwierzytelnioną kopie dowodu zapłaty. Jest to potwierdzona za zgodność z oryginałem przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego oraz rzecznika patentowego kopię dowodu zapłaty opłaty skarbowej od dokumentu stwierdzającego udzielenie im pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii. Dowód zapłaty może również mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.
W przypadku, gdy w aktach sprawy pozostanie uwierzytelniona kopia albo kopia dowodu zapłaty to właściwych adnotacji nie będzie trzeba zamieszczać na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie. Dodatkowo adnotacji nie będzie umieszczać na dokumentach potwierdzających dokonanie czynności urzędowej, zaświadczeniu lub zezwoleniu wydawanym według odrębnego wzoru, na którym nie miejsca na taką adnotację. W takiej sytuacji adnotacji należy dokonać na oddzielnym dokumencie wraz z dołączoną informacją, która określi przedmiot opłaty skarbowej. Z kolei, jeśli pełnomocnictwo nie podlega opłacie skarbowej lub jest od niej zwolnione, to adnotację – która określa podstawę prawną wyłączenia lub zwolnienia organ zamieszcza na złożonym pełnomocnictwie.
Należy zwrócić uwagę na to, iż na żądanie podmiotu, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej – dowód zapłaty może zostać zwrócony po uprzednim zamieszczeniu na nim adnotacji, która określa datę dokonania zgłoszenia lub złożenia wniosku lub pełnomocnictwem oraz dodatkowo będzie potwierdzona podpisem osoby, która zamieściła adnotację z podaniem imienia, nazwiska, a także stanowiska służbowego. Adnotacja powinna również zostać zamieszczona na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie z zastrzeżeniem, że zamiast daty dokonania zgłoszenia albo złożenia wniosku lub pełnomocnictwa należy określić kwotę uiszczonej opłaty, datę wpłaty, numer pokwitowania bądź numer rachunku bankowego, na który dokonano wpłaty. Adnotacji nie umieszcza się na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie, jeśli w aktach sprawy pozostaje uwierzytelniona kopia bądź też kopia dowodu zapłaty.
W przypadku wydania wnioskodawcy lub osobie dokonującej zgłoszenia dokument potwierdzający dokonanie czynności urzędowej zaświadczenie lub zezwolenie – organ umieszcza na nim adnotację, w której:
-
określa wysokość uiszczonej opłaty – w przypadku, gdy dokonano zapłaty opłaty skarbowej,
-
określa podstawę prawną jej niedobrania – w przypadku, gdy przepisy odrębne dopuszczają możliwość rozpatrzenia wniosku pomimo nieziszczenia należnej opłaty,
-
określa podstawę prawną wyłączenia lub zwolnienia – w przypadku, gdy:
-
czynność urzędowa, zaświadczenie lub zezwolenie nie podlegają opłacie skarbowej lub są od niej zwolnione, albo
-
podmiot składający zgłoszenie lub wniosek o dokonanie czynności urzędowej albo wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) jest zwolniony od opłaty skarbowej
-
Należy stwierdzić, iż niewątpliwie nowe przepisy, które weszły w życie są korzystne dla podatników.
Internetowa Kancelaria Prawna
www.SerwisPrawa.pl