- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPracaKiedy prawo pracownika do równoległego zatrudnienia nie obowiązuje?

    Kiedy prawo pracownika do równoległego zatrudnienia nie obowiązuje?

    Prawo do równoległego zatrudnienia

    Prawo pracownika do równoległego zatrudnienia polega na tym, że może on podjąć pracę w innej formie równolegle z zatrudnieniem u danego pracodawcy. Prawo do równoległego zatrudnienia obejmuje zarówno współpracę na podstawie umowy o pracę, jak i innej umowy, na przykład umowy zlecenia czy umowy o dzieło.


    Kiedy prawo do równoległego zatrudnienia nie obowiązuje?

    Można wskazać w zasadzie dwa przypadki. Po pierwsze, prawo do równoległego zatrudnienia nie obowiązuje, gdy  pracodawca zawrze ze swoim pracownikiem umowę o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy. Pracownik po jej podpisaniu musi powstrzymać się od podejmowania dodatkowego zajęcia.

    Drugim przypadkiem jest sytuacja, kiedy pracodawca może zabronić pracownikowi wykonywania pracy dla innego pracodawcy, gdy uprawniają go do tego inne przepisy. Na przykład przepisy dotyczące zatrudnienia pracowników samorządowych wprost zakazują wykonywania zajęć, które wiązałyby się z naruszeniem obowiązków służbowych.

    Umowa o zakazie konkurencji

    Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy nie jest elementem stosunku pracy, który podlega regulacji z art. 231 Kp, w związku z czym wynikające z niej zobowiązanie do wypłaty odszkodowania nie przechodzi na nowego pracodawcę (wyrok Sądu Najwyższego z dnia
    11 lutego 2015 r., I PK 123/14). Umowa ta może jednak przejść na nowego pracodawcę na mocy innych przepisów, przewidujących sukcesję praw i obowiązków (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 2017 r., I PK 275/16).

    Stroną umowy o zakazie konkurencji w trakcie trwania zatrudnienia może być każda osoba fizyczna mająca status pracownika w rozumieniu Kodeksu pracy

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE