Spis treści
Zapewnienie właściwych warunków pracy w czasie upałów
Pracodawca zobowiązany jest podejmować wszelkie działania mające na celu ochronę zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, m.in.:
- organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy,
- dostosowywanie środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.
Gdy słupki rtęci pną się w górę, niewątpliwie następuje pogorszenia warunków pracy. Wtenczas pracodawca powinien podjąć niezbędne działania organizacyjne lub zastosować środki techniczne, w celu zapewnienia właściwych warunków pracy. Przykładowo – odwołując się do stosowanej praktyki – wskazać można takie działania jak skrócenie czasu pracy pracowników, wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy, zapewnienie klimatyzowanych pomieszczeń do odpoczynku, zapewnienie klimatyzacji w pomieszczeniach pracy.
Skrócenie czasu pracy i przerwy w tzw. pokoju relaxu
Pokoje relaxu to trend, który zyskuje coraz więcej entuzjastów. Pracodawcy, którzy wprowadzili w swojej firmie tzw. strefę chillout często odnotowują wyższą wydajność zatrudnionych pracowników, a w konsekwencji również większe zyski.
Przerwa w pracy jest rzeczą niezbędną. Pozwala pracownikom odetchnąć od obowiązków i nabrać energii na resztę dnia pracy. Dzięki temu zwiększa się ich wydajność i efektywność. Choć pokoje relaxu sprawdzają się niezależnie od pory roku, to latem ich znaczenie może wzrastać wraz ze wzrostem temperatury na zewnątrz.
Z kolei zgodnie z przepisami prawa pracy, pracodawca może w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. Warto przy tym pamiętać, że zależy to wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. Jednocześnie nie może to powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika.
Warto też dodać, że istniejące regulacje nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach odpowiedniej temperatury, wymiany powietrza oraz zabezpieczenia przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, to jednak – co do zasady – nie określają maksymalnej temperatury powietrza, w jakiej praca może być wykonywana w pomieszczeniach.
Obowiązek zapewnienia pracownikom napojów
Zmniejszenie związanych z upałami uciążliwości pracy w pomieszczeniach jest możliwe między innymi dzięki zapewnieniu właściwej wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczeń. Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza. Kiedy temperatura w pomieszczeniu pracy przekracza 28 stopni Celsjusza, pracodawca musi zapewnić pracownikom napoje. W takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację czy też nie.
W odniesieniu do osób pracujących na otwartej przestrzeni obowiązek zapewnienia napojów przez pracodawcę ma miejsce wtedy, gdy temperatura przekracza 25 stopni Celsjusza. Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu czy na otwartej przestrzeni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej.
Należy pamiętać, że nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
Źródło:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
Oficjalna strona Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej