Spis treści
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
Kodeks pracy określa obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy , także w sytuacji, gdy za oknem dominują wysokie temperatury. W sytuacji, gdy ze względu na warunki atmosferyczne dochodzi do pogorszenia warunków pracy, pracodawca powinien podjąć działania, by je poprawić. W szczególności chodzi o:
- skrócenie czasu pracy pracowników,
- wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy,
- zapewnienie klimatyzowanych pomieszczeń do odpoczynku,
- zapewnienie klimatyzacji w pomieszczeniach pracy.
Skrócenie czasu pracy i przerwy regeneracyjne
Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca może w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. Zależy to jednak wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. W przypadku wcześniejszego wyjścia – nie może ono powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika. Warto także zauważyć, że w ostatnich latach popularnością cieszą się oferowane przez niektórych pracodawców tzw. przerwy regeneracyjne w pokojach relaksu.
Temperatura w biurze
Istnieją regulacje nakładające na pracodawcę obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach odpowiedniej temperatury, wymiany powietrza oraz zabezpieczenia przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, jednak – co do zasady – nie określają maksymalnej temperatury powietrza, w jakiej praca może być wykonywana w pomieszczeniach. Słusznie wskazuje się , że przepisy prawa pracy nie zawierają także literalnego, skierowanego do pracodawcy, nakazu, aby zakupił on i zainstalował w pomieszczeniach biurowych klimatyzatory lub wentylatory, ale pracodawca powinien jednak uwzględnić, że zbyt wysoka temperatura wpływa na stan psychofizyczny człowieka,dlatego uprawnione wydaje się żądanie obniżenia temperatury w pomieszczeniu pracy, jeżeli przez nadmierne obciążenie termiczne wykonywanie obowiązków pracowniczych staje się utrudnione lub niemożliwe.
Zmniejszenie związanych z upałami uciążliwości pracy w pomieszczeniach jest możliwe między innymi dzięki zapewnieniu właściwej wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczeń. Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza.
Obowiązek zapewnienia napojów
Kiedy temperatura w pomieszczeniu jest wyższa niż 28 stopni, pracodawca musi zapewnić pracownikom napoje. W takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację czy też nie. W przypadku osób pracujących na otwartej przestrzeni pracodawca ma obowiązek zapewnienia napojów, gdy temperatura przekracza 25 stopni Celsjusza. Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu czy na otwartej przestrzeni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
Pamiętaj! Zapewnienie napojów następuje nieodpłatnie!
Praca młodocianych w upały
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 roku w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac, pracownicy z tej grupy nie mogą pracować w pomieszczeniach, w którym temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza – 65 proc.
Źródło:
Oficjalna strona MRiPS.