- Reklama -
niedziela, 24 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPracaPracodawca nie opłacał składek ZUS - co z moją emeryturą?

    Pracodawca nie opłacał składek ZUS – co z moją emeryturą?

    Informacje od ZUS

    W rzeczywistości każdy pracownik ma prawo wiedzieć, czy z jego wynagrodzenia odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oczywiście zatrudniający może oszukać swojego podwładnego, jednak jest sposób na taki przypadek. Zgodnie z treścią art. 50 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, każdy pracownik otrzymuje coroczną informację o stanie własnego konta w ZUS. Zapisywane są na nim m.in. informacje o okresach ubezpieczenia, wysokości należnych i wpłaconych składek, odnotowywane zwolnienia lekarskie, członkostwo w otwartym funduszu emerytalnym, terminach przekazania składek do OFE. W związku z powyższym dosyć łatwo można sprawdzić, czy zatrudniający wywiązuje się ze swojego obowiązku i opłaca składki w odpowiedniej wysokości. Problem pojawia się, gdy tego nie robi.

    Konsekwencje niewypełniania obowiązku

    Jeśli rozmowy z pracodawcą nie przyniosą oczekiwanych rezultatów i nie uzupełni on zaległych składek, jedynym rozwiązaniem jest zgłoszenie sprawy Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z regulacją art. 23 i 32 w/w aktu prawnego, od nieopłaconych w terminie składek należne są od płatnika składek odsetki za zwłokę, na zasadach i w wysokości określonych w Ordynacji podatkowej. Odsetek za zwłokę nie nalicza się jednak, jeżeli ich wysokość nie przekraczałaby 6,60 zł. Po złożeniu zawiadomienia, pismo składa się do oddziału ZUS właściwego ze względu na miejsce świadczenia pracy, Zakład wzywa pracodawcę do uregulowania obowiązku opłacania zaległych składek. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu wszczęcie postępowania sądowego. Oprócz zaległych odsetek, zatrudniający może więc zostać ukarany karą grzywny, a jeśli jego działanie było złośliwe bądź uporczywe – dodatkowo może ponieść odpowiedzialność karną, taką jak ograniczenie wolności czy pozbawienie wolności do lat trzech.

    Pracownik nie poniesie konsekwencji

    Dobrą wiadomością jest to, że konsekwencje nieopłacania składek nie obciążają pracownika – ostatecznie nie miał on świadomości, że pracodawca nie wykonywał swojego obowiązku. Innymi słowy przyszła emerytura nie będzie niższa z powodu nieopłacania składek do ZUS, oczywiście o ile sprawa zostanie zgłoszona do Zakładu wcześniej i będzie można podjąć odpowiednie kroki prawne przeciwko zatrudniającemu. Oszukany pracownik nie zostanie pozbawiony prawa do emerytury, ponieważ jest ona naliczana w oparciu o należne składki, a nie te które zostały rzeczywiście wpłacone na konto ZUS. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zatrudniony był zgłoszony do ubezpieczeń i co miesiąc wykazywany w raportach przekazywanych do ZUS. W rzeczywistości sytuacje, w których pracodawcy w ogóle nie opłacają ZUSu pracowników bądź robią to w niższym wymiarze, niż jest to wymagane, należą do rzadkości. 

    Ważne terminy

    Na zakończenie przypominamy, że składki zarówno na ubezpieczenia społeczne, jak i zdrowotne przedsiębiorca ma obowiązek opłacać do 10 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast właścicielom firm, którzy zatrudniają pracowników, termin płatności upływa 15 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. 

    Podstawa prawna:

    [art. 23, art. 32, art. 50 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205 poz. 1585 j.t.)]

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE