- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPracaRODO w pracy: Wykorzystanie służbowego adresu e-mail po byłym pracowniku

    RODO w pracy: Wykorzystanie służbowego adresu e-mail po byłym pracowniku

    Dane osobowe według RODO

    Dane osobowe w świetle RODO oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej ("osobie, której dane dotyczą"). Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

    Adresy e-mail pracowników

    Swój adres e-mail ma niemal każdy pracownik. Nie zawsze zawiera on jego pełne imię i nazwisko. Dlatego pojawia się pytanie, czy każdy adres mailowy jest traktowany jako  dane osobowe związane z zatrudnieniem. Jak się  okazuje, odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Nie zależnie od tego, czy adres mailowy zawiera pełne imię i nazwisko pracownika, czy tylko skrót imienia, jego inicjały czy pseudonim, z uwagi na jego powiązanie z konkretną osobą jest uznawany  za dane osobowe związane z zatrudnieniem.

    E-mail byłego pracownika

    Co powinien zrobić pracodawca po ustania stosunku pracy swojego pracownika? Czy  może nadal wykorzystać służbowy adresu e-mail byłego podwładnego? Otóż nie bardzo. Uważa się, że  jeśli adres e-mail byłego pracownika stanowi dane osobowe, wówczas taki adres powinien zostać usunięty z chwilą zakończenia stosunku pracy, a przed usunięciem konta wszystkie dane związane z wykonywaną pracą powinny zostać przekazane pracodawcy. Obowiązek powiadomienia osób z którymi pracownik pozostawał w służbowych relacjach także ważny. Obowiązek ten spoczywa bowiem na samym pracowniku, zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 Kodeksu pracy, który wymienia obowiązek dbania o dobro zakładu pracy. A zatem pracownik powinien powiadomić, że dotychczasowy adres mailowy zostanie usunięty i wskazać nowy adres e-mail, na który osoby te będą mogły się kontaktować. Jeżeli pracownik nie dopełni tego obowiązku, sam pracodawca nie pozostaje oczywiście bez wyjścia. Wskazuje się, że pracodawca może wówczas tak skonfigurować serwer poczty, aby korespondencja była przekierowana na inny adres, a także żeby nadawca otrzymywał zwrotną wiadomość informującą, że  nie  ma takiego użytkownika.

    Podstawa prawna:

    Art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz.U.UE.L.2016.119.1.

    Art. 100 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tj. Dz. U z 2016 r. poz. 1666 ze zm).
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE