- Reklama -
sobota, 23 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaCzego nie mogę zwrócić, gdy dokonałem zakupu w Internecie

    Czego nie mogę zwrócić, gdy dokonałem zakupu w Internecie

    Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość

    Ustawodawca przyznał każdemu konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy, jeżeli została ona zawarta na odległość, czyli bez jednoczesnej obecności dwóch stron przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

    Warunki odstąpienia

    Konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Innymi słowy, we wskazanym przez ustawodawcę terminie możemy złożyć oświadczenie woli, że dostępujemy od umowy zawartej z danym przedsiębiorcą na odległość. Warunkiem skutecznego odstąpienia jest złożenie oświadczenia na piśmie i wysłanie do przed upływem terminu.

    W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

    Dlatego też wraz z odstąpieniem od umowy należy przesłać sprzedawcy zakupiony towar. Co ważne, odstąpienie od umowy dotyczy rzeczy niewadliwych. Tym samym mamy możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego.

    Co ważne, nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne). Tym samym odstąpienie jest „bezpłatne”.

    Termin na odstąpienie

    Wolą ustawodawcy było, ażeby konsument miał 10 dni na odstąpienia od umowy. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

    Jest jednak pewien wyjątek, kiedy termin na odstąpienie wynosi 3 miesiące od dnia wydania rzeczy. Konsument powinien być, w sposób jasny i zrozumiały, poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:

    • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
    • istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
    • cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki;
    • zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
    • kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
    • prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków;
    • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;
    • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
    • minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
    • miejscu i sposobie składania reklamacji;
    • prawie wypowiedzenia umowy.

    I tak też w razie braku potwierdzenia informacji, o których mowa wyżej, konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 3 miesięcy, licząc od dnia wydania rzeczy (towaru).

    Kiedy nie można odstąpić od umowy

    Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

    • świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem 10 dniowego terminu;
    • dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;
    • umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
    • świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
    • świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
    • dostarczania prasy;
    • usług w zakresie gier hazardowych.

    I tak na przykład, jeżeli zamówiliśmy przez Internet wisiorek, na którym znajduje się wygrawerowane nasze imię i nazwisko, odstąpienie od takiej umowy, nawet w przepisanym 10 dniowym terminie, jest co do zasady wyłączone, chyba że w umowie postanowiono inaczej. Taki towar jest bowiem rzeczą, której właściwości zostały ustalone indywidualnie z konsumentem i mówiąc najprościej – stracił on charakter uniwersalny.

    Podstawa prawna:
    Art. 7, art. 10 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.1225 )

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE