- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaPoradnik konsumenta: Czy cena sugerowana wiąże sprzedawcę?

    Poradnik konsumenta: Czy cena sugerowana wiąże sprzedawcę?

    Obowiązek oznaczania oferowanych do sprzedaży towarów ceną

    Jednym z podstawowych obowiązków sprzedawców jest uwidacznianie w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług ceny oraz ceny jednostkowej towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W przypadku obniżki ceny uwidacznia się także informację o przyczynie wprowadzenia obniżki. Towary oferowane kupującym w miejscu sprzedaży opatruje się wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. W przypadku towarów podobnych na wywieszkach umieszcza się ponadto nazwę producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację ceny z towarem. Na wywieszkach podaje się ceny aktualne w momencie oferowania towarów.

    Z kolei wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą, w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru. Napisy na wywieszkach powinny być ponadto wyraźne i czytelne, tak aby nie budziły wątpliwości kupujących.

    Cena sugerowana nie wiąże sprzedawcy

    Jak sama nazwa wskazuje, cena sugerowana jest jedynie sugerowaną wartością pieniężną, jaką mógłby zapłacić klient za dany produkt. Nie wiąże ona bezwzględnie sprzedawcy, który może opatrzyć towar ceną wyższą od sugerowanej, jak również ceną niższą. Cena sugerowana jest jedynie rekomendowaną ceną detaliczną danego produktu. Dlatego też klient, który kupuje daną rzecz, po cenie wyższej od ceny sugerowanej nie może domagać się od sklepu zwrotu „nadpłaty”, bowiem ona nie występuje. Sklep może wystawić własną cenę danego produktu, odmienną od ceny sugerowanej. Należy jednak podkreślić, że obowiązkiem sprzedawcy jest opatrzenie sprzedawanego produktu ceną w formie odpowiedniej wywieszki, bądź metkowania.

    Problematyka cen sugerowanych w kontekście praktyk ograniczających konkurencję

    W świetle obowiązujących przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (art. 6 ust. 1 pkt 1) zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów. Jak wskazuje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w decyzji z dnia 17 maja 2010 roku (nr RPZ 26/2010), ochrona konkurencji jako mechanizm funkcjonowania gospodarki dokonywana jest ze względu na fakt, iż praktyki naruszające poszczególne przepisy ustawy, w szczególności zakaz zawierania porozumień ograniczających konkurencję, godzą w dobrobyt konsumenta (ang. Consumer welfare) i jako sprzeczne z naczelną funkcją ustawy powinny być surowo karane. Praktyką godzącą w ostateczności w dobrobyt konsumenta jest zawieranie porozumień ograniczających konkurencję cenową, co może prowadzić do podniesienia cen lub ograniczenia zakresu wyboru, z jakiego korzysta konsument. Stąd ustalenia cen nominalnych jak i maksymalnych jest na gruncie prawa antymonopolowego niedozwolone.

    Inaczej przedstawia się kwesta cen sugerowanych. Jak wskazano w uzasadnieniu postanowienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 5 sierpnia 2009 roku, o ile w relacjach pionowych – pomiędzy kontrahentami – bezwzględnie zakazane jest ustalanie minimalnych i sztywnych cen odsprzedaży produktów, o tyle łagodniej traktowane jest uzgodnienie maksymalnej ceny odprzedaży. Prezes UOKIK uznał, że w pełni dozwolona w porozumieniach wertykalnych jest rekomendacja cen odsprzedaży towarów. Ceny sugerowane nie wiążą bowiem odbiorcy i ma on pełną swobodę odsprzedaży danego produktu po ustalonej przez siebie cenie. W przypadku książek i prasy, od rekomendowanej detalicznej ceny wyliczane są zwykle rabaty dla odbiorców, wyznaczające hurtową cenę zakupu.

    Podstawa prawna:
    Art. 6 ustawy z dnia z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2007.50.331).
    Art. 4 ustawy z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2014.915)
    §3, §4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U.2002.99.894).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE