- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaUmowy dotyczące usług finansowych po nowemu

    Umowy dotyczące usług finansowych po nowemu

    Na wstępie zaznaczmy, że obciążenia prawne dotyczą w zasadzie usługodawców, czyli podmiotów świadczących pomoc finansową. Prawa zaś zostały przyporządkowane konsumentom, a więc usługobiorcom korzystającym ze wsparcia finansowego na podstawie odpowiedniej umowy.

    Obowiązki usługodawcy

    Przede wszystkim najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca jest obowiązany poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały, wskazujący na zamiar zawarcia umowy i odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość o:

    1. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany, a w przypadku gdy działalność przedsiębiorcy wymaga uzyskania zezwolenia – danych dotyczących instytucji udzielającej zezwolenia;
    2. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) w Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiciela przedsiębiorcy, o ile taki występuje;
    3. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) podmiotu innego niż przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość, w tym operatora środków porozumiewania się na odległość, oraz charakterze, w jakim podmiot ten występuje wobec konsumenta i tego przedsiębiorcy;
    4. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
    5. cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, w tym opłaty i podatki, a w przypadku niemożności określenia dokładnej ceny lub wynagrodzenia – podstawie obliczenia ceny lub wynagrodzenia umożliwiającej konsumentowi dokonanie ich weryfikacji;
    6. ryzyku związanym z usługą finansową, jeżeli wynika ono z jej szczególnych cech lub charakteru czynności, które mają być wykonane lub jeżeli cena bądź wynagrodzenie zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
    7. zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
    8. kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia usługi;
    9. dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli mogą one wystąpić;
    10. terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie lub wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
    11. minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
    12. miejscu i sposobie składania reklamacji;
    13. możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z umowy;
    14. prawie wypowiedzenia umowy oraz skutkach tego wypowiedzenia, w tym karach umownych;
    15. istnieniu funduszu gwarancyjnego lub innych systemów gwarancyjnych, jeżeli takie istnieją;
    16. języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem;
    17. prawie właściwym państwa, które stanowi podstawę dla stosunków przedsiębiorcy z konsumentem przed zawarciem umowy na odległość oraz prawie właściwym do zawarcia i wykonania umowy;
    18. sądzie właściwym do rozstrzygania sporów związanych z wykonywaniem umowy;
    19. żądaniu od konsumenta oświadczenia o poddaniu się egzekucji, stanowiącego podstawę do wystawienia przez bank bankowego tytułu egzekucyjnego.

    Przedsiębiorca jest obowiązany do przekazania konsumentowi wszystkich wymienionych powyżej informacji utrwalonych na papierze lub innym trwałym nośniku dostępnym dla konsumenta, przed zawarciem umowy, a gdy umowa jest na życzenie konsumenta zawierana z zastosowaniem środka porozumiewania się na odległość, który na to nie pozwala – niezwłocznie po jej zawarciu.

    Informacja nie zawsze obowiązkowa

    Co więcej, w czasie trwania umowy konsument ma prawo żądać potwierdzenia jej treści na piśmie. Konsument ma także prawo żądać zmiany środka porozumiewania się na odległość, chyba że stosowanie takiego środka nie jest przewidziane w umowie lub nie odpowiada on charakterowi świadczonej usługi. Obowiązek ten nie dotyczy jednorazowych świadczeń, które są spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które fakturę wystawia osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej jeden środek porozumiewania się na odległość dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy.

    Prawa konsumenta

    Nowe prawo konsumenckie wprowadza też szereg udogodnień dla konsumentów zamierzających skorzystać z usług finansowych. W przypadku umowy zawartej na odległość, można od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Konsument oczywiście nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem, z wyjątkiem kosztów usług wykupionych i wykonanych tuż przed złożeniem oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

    W przypadku umów ubezpieczenia termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi 30 dni od dnia poinformowania go o zawarciu umowy. W przypadku odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu, w terminie 30 dni:

    • od odstąpienia od umowy – w przypadku świadczeń konsumenta albo
    • od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy – w przypadku świadczeń przedsiębiorcy.

    Podstawa prawna:
    [ustawa z dnia 30 maja 2014 r. – Prawa konsumentów (Dz.U. z 2014 r. Nr 827)]

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE