W jakim terminie należy zgłosić urodzenie się dziecka?
Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia urodzenia. W przypadku, gdy dziecko urodziło się martwe, to zgłoszenie takiego zdarzenia powinno nastąpić w ciągu 3 dni. Wówczas zostanie sporządzony akt urodzenia z adnotacją w rubryce "Uwagi", że dziecko urodziło się martwe. Aktu zgonu w takim wypadku nie sporządza się. Do zgłoszenia urodzenia dziecka są zobowiązani:
- ojciec dziecka albo matka, jeżeli jej stan zdrowia na to pozwala, albo inna osoba obecna przy porodzie;
- lekarz albo położna.
Jeżeli urodzenie dziecka nastąpiło w zakładzie opieki zdrowotnej, to do zgłoszenia urodzenia jest obowiązany zakład opieki zdrowotnej.
Gdzie należy zgłosić urodzenie się dziecka?
Urodzenie dziecka należy zgłosić we wskazanym powyżej terminie w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na jego miejsce urodzenia. Jeśli dziecko urodziło się na polskim statku morskim lub powietrznym, takie zdarzenie rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla dzielnicy Śródmieścia miasta stołecznego Warszawy. Z kolei jeśli żadne z rodziców dziecka nie ma miejsca zamieszkania na obszarze właściwości urzędu stanu cywilnego, na terenie którego nastąpiło urodzenie dziecka, zgłoszenia urodzenia można dokonać w urzędzie stanu cywilnego miejsca zamieszkania rodziców lub jednego z nich.
Co powinno zawierać zgłoszenie dziecka?
Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka powinno w szczególności zawierać:
- imię i nazwisko, nazwisko rodowe, datę urodzenia, PESEL, określenie stanu cywilnego oraz miejsca stałego zameldowania matki dziecka;
- imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL, określenie stanu cywilnego oraz miejsca stałego zameldowania ojca dziecka;
- dane dotyczące wykształcenia rodziców dziecka;
- dane dotyczące źródła utrzymania rodziców dziecka;
- datę urodzenia dziecka;
- określenie miejscowości urodzenia dziecka;
- określenie płci, ciężaru i długości dziecka;
- charakterystykę porodu.
Przyjęcie w sprawie nazwiska dziecka oświadczeń, o których mowa w art. 88 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, wymaga sporządzenia protokołu. Odpis protokołu przesyła się do urzędu stanu cywilnego, w którym sporządzono akt małżeństwa rodziców.
Osoba, która zgłasza urodzenie dziecka, którego rodzice pozostają w związku małżeńskim, powinna przedstawić odpis skrócony aktu małżeństwa. Obowiązek ten nie dotyczy zakładu opieki zdrowotnej.
Warto również wiedzieć, że osoba dokonująca zgłoszenia nie musi przedstawiać odpisu skróconego aktu małżeństwa rodziców dziecka, jeżeli akt ten został sporządzony w tym samym urzędzie stanu cywilnego.
Sporządzenie aktu urodzenia
Akt urodzenia zostaje sporządzony na podstawie pisemnego zgłoszenia urodzenia dziecka wystawionego przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej. Do aktu urodzenia wpisuje się:
- nazwisko, imię (imiona) i płeć dziecka;
- miejsce i datę urodzenia dziecka;
- nazwiska, nazwiska rodowe rodziców, imię (imiona), miejsce i datę urodzenia, miejsce zamieszkania każdego z rodziców w chwili urodzenia się dziecka;
- nazwisko, imię i miejsce zamieszkania zgłaszającego;
- dane dotyczące zakładu opieki zdrowotnej, jeżeli sporządzenie aktu następuje na podstawie zgłoszenia przez zakład opieki zdrowotnej.
Ile wynosi opłata za odpis aktu urodzenia?
Po dokonaniu zgłoszenia faktu urodzenia się dziecka, Urząd Stanu Cywilnego wydaje bezpłatnie trzy odpisy aktu urodzenia. Natomiast w przypadku, gdy rodzicom dziecka potrzebna jest większa ilość odpisów, bądź zaistnieje taka potrzeba w przyszłości, to kolejne odpisy wydawane są odpłatnie. Opłata wynosi:
- 33,00 zł – za sporządzenie odpisu zupełnego aktu urodzenia,
- 22,00 zł – za sporządzenie odpisu skróconego aktu urodzenia,
- 22,00 zł – za sporządzenie odpisu skróconego na druku międzynarodowym.
Nie podlegają opłacie skarbowej podania i odpisy aktów pobierane do wydania dowodu osobistego, spraw alimentacyjnych, przysposobienia, ubezpieczeń społecznych, szkół.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2011 r., nr 212 poz. 1264 j.t.).