- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoAwans funkcjonariusza celnego

    Awans funkcjonariusza celnego

    Zgodnie z przepisami projektu rozporządzeniem w Służbie Celnej powstaną trzy kategorie stanowisk służbowych: stanowiska kierownicze, eksperckie i specjalistyczne, w ramach których określono nowe stanowiska służbowe. Regulacja wprowadza jednolite zasady awansowania w Służbie Celnej. Awansowanie może być realizowane w drodze rekrutacji wewnętrznej poprzez zmianę stanowiska służbowego na wyższe, w ramach tej samej kategorii stanowisk służbowych albo poprzez zmianę kategorii. Awans poprzez zmianę kategorii stanowisk może nastąpić z kategorii stanowisk specjalistycznych do kategorii stanowisk eksperckich i z kategorii stanowisk eksperckich do kategorii stanowisk kierowniczych. Awans, z wyłączeniem awansu w ramach kategorii stanowisk kierowniczych, następuje na bezpośrednio wyższe stanowisko służbowe.
     
    W przypadku awansu poprzez zmianę stanowiska na wyższe w obrębie kategorii, kierownik urzędu ogłasza rekrutację wewnętrzną w urzędzie. Ogłoszenie w sprawie rekrutacji ma być dostępne dla funkcjonariuszy poprzez umieszczenie jego na stronie intranetowej urzędu. Wyboru dokonuje kierownik urzędu spośród funkcjonariuszy, którzy spełniają wymagania zawarte w ogłoszeniu. Jednakże – przypadku braku funkcjonariuszy, spełniających określone wymogi, ogłoszenie może być skierowane do funkcjonariuszy zajmujących stanowiska o wartości bezpośrednio niższej od wartości stanowiska wskazanej w ogłoszeniu. Jeśli rekrutacja w obrębie urzędu nie doprowadzi do awansu właściwego funkcjonariusza, przewidywana jest możliwość rozszerzenia jej zasięgu poza urząd.
     
    Awans poprzez zmianę kategorii stanowisk – z kategorii stanowisk specjalistycznych do kategorii stanowisk eksperckich, i z kategorii stanowisk eksperckich do kategorii stanowisk kierowniczych, może nastąpić po odbyciu służby na najwyższym stanowisku w dotychczasowej kategorii przez co najmniej dwa lata, zbadaniu czy spełnione są kryteria kwalifikujące do danej kategorii oraz uzyskaniu co najmniej przeciętnego wyniku z ostatniej oceny okresowej. W przypadku rekrutacji na niektóre stanowiska z kategorii stanowisk kierowniczych, a które nie są wyższymi stanowiskami kierowniczymi, do których przewidywane jest stosowanie odrębnej regulacji, powyższa zasada z uwagi na zakres wykonywanych zadań, doznaje ograniczenia. Ocena spełnienia kryteriów dokonywana jest w drodze rozmowy kwalifikacyjnej poprzez badanie kompetencji kandydatów.
     
    Projektowane rozporządzenie określa również tryb dokonywania zmian na stanowiskach służbowych. Zmiany te mogą być realizowane przez podwyższenie grupy uposażenia o jedną bez zmiany stanowiska służbowego, odwołanie ze stanowiska z kategorii stanowisk kierowniczych oraz aktualizację stanowiska, której wynikiem jest zmiana wartości stanowiska. Podwyższenie grupy uposażenia następuje na wniosek po odbyciu minimum roku służby na stanowisku o dotychczasowej grupie uposażenia. Niniejszy projekt przewiduje, że w sytuacji odwołania ze stanowiska z kategorii stanowisk kierowniczych, funkcjonariuszowi wyznacza się stanowisko służbowe nie niższe od zajmowanego przed powołaniem do kategorii stanowisk kierowniczych.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE