Wyżej wskazane przepisy regulują kwestię tzw. awansu wewnętrznego, a więc przypadki zachodzące, gdy pracownik samorządowy w ramach zajmowanego stanowiska wykazuje się inicjatywą w pracy oraz sumiennością. Oceny pracy poszczególnego pracownika dokonuje się indywidualnie w oparciu o te ustawowe kryteria. Obie przesłanki muszą zostać spełnione łącznie, aby pracownik samorządowy mógł awansować w komentowanym trybie. W przypadku ich spełnienia ustawa przewiduje, że pracownik może awansować, a więc może zostać przeniesiony na stanowisko służbowe wyższe aniżeli dotychczas zajmowane u danego pracodawcy samorządowego.
Istota szczególnego rozwiązania przewidzianego w tym przepisie polega na możliwości zmiany stanowiska pracy dotychczasowego pracownika samorządowego na hierarchicznie wyższe, bez przeprowadzania naboru na stanowisko urzędnicze w myśl przepisów omawianej ustawy ( rozdziału 2 noszącego tytuł: Nawiązanie z pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie umowy o pracę stosunku pracy i zmiana tego stosunku pracy). Cała wymagana przy zatrudnianiu osoby na stanowisko urzędnicze procedura naboru zostaje więc pominięta w stosunku do pracownika awansowanego w trybie komentowanego artykułu. Stanowi to swoiste uproszczenie w stosunku do innych przepisów komentowanej ustawy. Możliwość awansu w trybie komentowanego artykułu nie ma jednak charakteru nieograniczonego. Granicę możliwego awansu pracownika samorządowego w tym trybie ustawodawca ustanowił w ust. 2 omawianego artykułu. Mianowicie awans wewnętrzny może zostać dokonany jedynie w ramach tej samej grupy stanowisk w których pracownicy samorządowi są zatrudniani w myśl ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt. 1-3 omawianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani w 3 grupach stanowisk:
– grupie stanowisk urzędniczych w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych,
– grupie stanowisk doradców i asystentów,
– grupie stanowisk pomocniczych i obsługi.
Skutkiem przyjęcia takiego rozwiązania jest to, że pracownik samorządowy– nawet wykazujący w pracy inicjatywę i sumienność – zatrudniony dotychczas w grupie stanowisk, przykładowo doradców i asystentów, nie może w drodze omawianego awansu zostać przeniesiony na wyższe stanowisko urzędnicze znajdujące się poza jego grupą zatrudnienia. Inaczej mówiąc pracownik samorządowy np. asystent kierownika wydziału spraw obywatelskich w urzędzie gminy nie może zostać w drodze awansu wewnętrznego – bez przeprowadzania naboru w trybie przepisów omawianej ustawy – zostać przeniesiony na stanowisko kierownika wydziału spraw obywatelskich urzędu gminy ( wyższe stanowisko służbowe).
Jarosław Olejarz
Radca prawny