Klient musi być poinformowany o prowizji przy wypłacaniu gotówki w bankomacie
Projekt przewiduje, że opłata lub prowizja za wypłatę gotówki przy użyciu karty płatniczej będzie mogła być pobrana jedynie w przypadku, gdy użytkownik zostanie o tym odpowiednio poinformowany przed dokonaniem takiej wypłaty. Jeżeli klient nie zostanie poinformowany o takiej opłacie, wówczas nie będzie ona należna. Nowelizacja zakłada również solidarną odpowiedzialność wydawcy karty i właściciela urządzenia za niepoinformowanie użytkownika o wysokości opłaty. Jak podkreślają twórcy projektu ma to na celu ochronę osób, które korzystają z bankomatów. Nieudzielanie informacji o pobieranej opłacie przed każdorazową wypłatą gotówki stanowi bowiem czyn wypełniający znamiona naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Zmiana ma także uniemożliwić zawieranie umów, na których treść jedna strona (np. niezależni operatorzy bankomatu) nie ma faktycznego wpływu. Wskazano, że niektóre ogólne warunki umów zawieranych z organizacjami płatniczymi zawierają zakazy pobierania takich dodatkowych opłat za wypłatę z bankomatu, w sytuacji gdy prawo nie przewiduje odmiennych zasad. Wysokość dodatkowych opłat lub prowizji nie może przekroczyć kosztów ponoszonych przez podmiot, które je pobiera, co wynika z przepisów unijnych, zgodnie z którymi państwa członkowskie zakazują przedsiębiorcom pobierania od konsumentów, w związku ze stosowaniem określonych sposobów płatności, opłat, które są wyższe od kosztów poniesionych przez przedsiębiorców w związku z korzystaniem z tych sposobów.
Inne zmiany dotyczące opłat za korzystanie z kart płatniczych
Po nowelizacji sklepy będą mogły akceptować tylko niektóre karty danej organizacji płatniczej. Jak podkreślają twórcy projektu, taka zmiana pozwoli akceptantom kart rezygnować z przyjmowania płatności za pomocą kart płatniczych, których używanie wiąże się z wysokimi opłatami. Projekt wprowadza także możliwość udostępniania przez dostawcę karty użytkownikowi (na jego żądanie) informacji o wszelkich opłatach związanych z dokonaniem zapłaty przy użyciu karty. Według pomysłodawców zmian, ma to na celu udostępnienie użytkownikom pełnej informacji o kosztach związanych przede wszystkim z akceptacją płatności dokonanej danym instrumentem płatniczym (również tych, które bezpośrednio nie są pobierane przez wydawcę od użytkownika, ale od akceptanta).
Przepisy szczegółowe dotyczące umowy o kartę płatniczą
Odstąpiono od definiowania umowy o kartę płatniczą, gdyż ta zawiera się w zakresie umowy o usługę płatniczą. Projekt określa jedynie, iż umowa ramowa w zakresie, w jakim obejmuje wydanie karty płatniczej, musi wskazywać użytkownika lub inną osobę upoważnioną do używania tej karty. Wydawca będzie miał obowiązek poinformować użytkownika o sposobie oznaczenia akceptantów oraz bankomatów i innych miejsc, w których mogą być dokonywane transakcje płatnicze przy użyciu karty płatniczej. Jednocześnie przy dokonywaniu zapłaty z użyciem karty płatniczej identyfikującej użytkownika lub osobę upoważnioną do jej używania, osoba korzystająca z tej karty będzie obowiązana do okazania, na żądanie akceptanta, dokumentu potwierdzającego jej tożsamość. Użytkownik będzie miał możliwość odstąpienia od umowy o wydanie karty płatniczej w terminie 14 dni od dnia otrzymania pierwszej karty płatniczej, jeżeli nie wykona żadnej transakcji płatniczej przy użyciu tej karty. W takim przypadku wydawca zwróci użytkownikowi kwotę poniesionych opłat. Wydawca będzie mógł obciążyć użytkownika kosztami związanymi z wydaniem karty płatniczej w zakresie przewidzianym w umowie.