Środkiem przez skrzyżowanie
Dotychczas rowerzysta musiał stosować się do zasady jazdy przy krawędzi jezdni. Obecnie na skrzyżowaniach wprowadzony zostaje wyjątek od ogólnej zasady nakazującej rowerzyście jazdę możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jak zauważyli posłowie, jazda środkiem pasa ruchu uniemożliwia niebezpieczne dla rowerzysty wyprzedzanie w obrębie jednego pasa ruchu, spychanie rowerzysty na inny pas ruchu czy zajeżdżanie drogi na skrzyżowaniu i jednoznacznie określa odpowiedzialność uczestników ruchu za kolizję. Ta zasada obowiązuje tylko w sytuacji, kiedy nie ma wyznaczonej drogi rowerowej lub pasa rowerowego a z danego pasa ruchu można jechać w więcej niż jednym kierunku (na przykład na wprost lub w prawo: wówczas rowerzysta jadący na wprost nagminnie bywa wyprzedzany przez samochód zamierzający skręcić w prawo). Ta zasada będzie obowiązywać także na rondach.
Rowerzysta nie będzie musiał zjeżdżać na pobocze
Zmianie ulega przepis, który dotychczas nakazywał rowerzyście (kierującemu pojazdem bez silnika) zjazd na pobocze i zatrzymanie się w celu umożliwienia wyprzedzania. Jak zauważono, zatrzymanie roweru w niektórych sytuacjach może grozić upadkiem. Przepis ten w ocenie posłów w dotychczasowym brzmieniu, nie dawał rowerzystom jako słabszym uczestnikom ruchu należytej ochrony.
Śluza rowerowa
Bezpieczeństwo mają poprawić również nowe rozwiązania, które zostały określone w nowelizacji takie jak pas rowerowy czy przede wszystkim śluza rowerowa w jezdni, poprawiająca wzajemną widoczność na skrzyżowaniach i umożliwiająca m.in. manewr skrętu w lewo bez kolizji z pojazdami jadącymi na wprost.
Dopuszczalne wyprzedzanie na rowerze
Dopuszczalne będzie wyprzedzanie przez rowerzystów wolno jadących pojazdów z ich prawej strony. Taką możliwość przewidują przepisy ruchu drogowego obowiązujące w wielu państwach europejskich (m. in. Holandii, Niemiec czy Danii) i promuje rower jako przyjazny dla środowiska pojazd, dając mu rzeczywistą i umocowaną w prawie przewagę nad samochodem w warunkach wielkomiejskiego zatłoczenia ulic. Z kolei dopuszczenie jazdy rowerzystów obok siebie legalizuje treningi kolarzy w peletonie. Dotychczas trenujący na polskich drogach publicznych jazdę w grupie kolarze musieli łamać przepis art. 33 ust. 3.
Przyczepki rowerowe i opony zimowe legalne
Nowelizacja dopuszcza przewóz dzieci w powszechnie dostępnych na rynku przyczepach rowerowych oraz stosowanie w rowerach opon zimowych z trwale w nich umieszczonymi elementami przeciwślizgowymi. Przyczepki do przewozu dzieci są bezpieczniejsze niż foteliki mocowane na rowerze, a dostępne na rynku opony rowerowe z kolcami są bezpieczne dla użytkownika, nie niszczą nawierzchni ze względu na znikomą masę rowerzysty i mały moment obrotowy kół roweru a w warunkach zimowych znacznie poprawiają przyczepność.
Zmiany przepisów idą jak najbardziej w dobrym kierunku. Nie mniej jednak o tym czy na rowerze będzie się jeździć bezpieczniej czy też nie, decydować będą głównie kierowcy pojazdów, na których nawet najlepsze przepisy nie są w stanie wymusić kultury na drodze. Istotne dla bezpieczeństwa rowerzystów jest budowanie odpowiednich ścieżek i tras rowerowych, tak aby rowerzyści mogli poruszać się po miastach poza głównym ruchem miejskim. Ale to wymaga znacznie więcej czasu niż zmiany przepisów…
J.O.