- Reklama -
piątek, 4 października 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCanal+ Cyfrowy naruszył prawo

    Canal+ Cyfrowy naruszył prawo

    Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza definicję przeciętnego konsumenta, jako osoby dostatecznie dobrze poinformowanej, uważnej i ostrożnej. Ponadto uznaje za wprowadzające w błąd działanie przedsiębiorcy, które w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Tak jak było to w przypadku spółki Canal+ Cyfrowy.
     
    Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po skargach konsumentów w listopadzie 2009 roku. W trakcie postępowania ustalono, że spółka zawiadomiła większą część swoich klientów o zmianach m.in. umowy abonamentowej oraz regulaminu jedynie zamieszczając informację w rozsyłanym Magazynie Abonentów „PLUS+” (nr 27 maj-czerwiec 2009). Zastrzeżenia Prezes Urzędu wzbudziły sposób i forma przekazania informacji. Konsument nie mógł spodziewać się, że na dwóch ostatnich stronach gazetki informacyjno-rozrywkowej znajdzie istotne dla niego wiadomości związane z podwyższeniem abonamentu za korzystanie z usług Canal+. Zmiana tak istotnego warunku umowy jak cena daje konsumentowi możliwość odstąpienia od kontraktu. Aby mógł z tego prawa jednak skorzystać, musi wiedzieć o planowanych zmianach.
     
    W opinii Urzędu poinformowanie abonentów o nowych warunkach umowy na łamach magazynu firmowego nie nastąpiło w formie, która gwarantuje, że abonent się z nią zapozna. Zdaniem Urzędu formą taką może być np. przesłanie każdemu konsumentowi informacji o zmianach w odrębnym piśmie, dołączenie do gazetki pisma przewodniego z informacją, że zawiera nowe warunki umowy. Zamieszenie wiadomości w gazetce może być jedynie uzupełnieniem obowiązkowych działań informacyjnych.
     
    Prezes UOKiK uznała praktykę spółki za nieuczciwą i nałożyła na spółkę karę w wysokości 3 569 113 zł. ustalając wysokość kary jako okoliczność łagodzącą wzięto pod uwagę, iż Canal+ zaniechała stosowania praktyki przed wszczęciem przez Prezesa UOKiK postępowania w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów. Po zakończeniu zaś procesu wysyłki do konsumentów Magazynu Abonentów (nr 27 maj-czerwiec 2009), w toku postępowania administracyjnego, w pismach z dnia 25 listopada 2009 r. i 22 czerwca 2010 r., Spółka poinformowała o podjęciu decyzji, że wszelkie wprowadzane w przyszłości zmiany w stosowanych wzorcach umowy będą komunikowane abonentom w formie dodatkowej informacji o planowanej zmianie, umieszczonej w Magazynie Abonentów lub odrębnym piśmie przewodnim do Magazynu Abonentów. Ponadto przedsiębiorca ma przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz musi zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające jej sentencję. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE