Czy noworodkowi można wyrobić paszport?
Jeśli rodzice złożą wniosek o wydanie paszportu, to nie ma przeszkód, aby nawet noworodek otrzymał paszport. Przy czym należy pamiętać o tym, że paszport wydany dziecku, które nie ukończyło 18 roku życia będzie ważny tylko 5 lat od daty jego wydania. Natomiast paszporty wydane dzieciom do 13. roku życia będą ważne przez 5 lat, a jeśli dziecko w momencie otrzymania dokumentu ukończyło 13 lat – 10 lat od jego wydania.
Gdzie mogę wyjechać na sam dowód osobisty?
Dowód osobisty wystarczy obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej do przekraczania granic:
- krajów członkowskich Unii Europejskiej, czyli: Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Cypru, Danii, Estonii, Francji, Finlandii, Gracji, Holandii, Hiszpanii, Irlandii, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii, Włoch,
- krajów należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które nie należą do Unii Europejskiej oraz państw, które nie są stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, ale na podstawie umów zawartych ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi ich obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób, tj.: Islandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria,
- krajów, które na podstawie jednostronnych decyzji, uznają dowód osobisty za dokument wystarczający do przekroczenia granicy – do tych państw należą: Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia, Gruzja.
Należy przypomnieć, że na granicach wewnętrznych strefy Schengen nie ma prowadzonej kontroli granicznej. Jednakże nie zwalnia to podróżujących z konieczności posiadania dokumentu, który będzie potwierdzał zarówno tożsamość, jak i obywatelstwo – czyli dowodu osobistego lub paszportu.
Jak długo jest ważny paszport?
Jeśli chodzi o dzieci do 13 roku życia, to paszport jest ważny przez okres 5 lat. Natomiast w przypadku osób powyżej 13 roku życia paszport jest ważny 10 lat od daty wydania. Istnieje także możliwość wyrobienia paszportu tymczasowego, który jest ważny przez okres w nim wskazany, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od daty wydania. Paszport tymczasowy może być wydany:
- obywatelom polskim przebywającym za granicą, na czas oczekiwania przez nich na doręczenie paszportu sporządzonego w Rzeczypospolitej Polskiej;
- obywatelom polskim przebywającym czasowo w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą, na powrót do miejsca stałego pobytu;
- obywatelom polskim przebywającym w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
- osobom przebywającym w Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z prowadzoną działalnością zawodową;
- osobom, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy.
Jakie dokumenty są potrzebne do wyrobienia paszportu?
Jeśli chcesz wyrobić paszport, musisz sobie wcześniej przygotować:
- wypełniony wniosek o wydanie paszportu;
- jedną kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, która została wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mająca dobrą ostrość oraz pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;
- dowód uiszczenia opłaty paszportowej oraz do wglądu dokument potwierdzający uprawnienie do skorzystania z ulgi lub dokument uprawniający do zwolnienia z tejże opłaty;
- ważny dokument paszportowy, a w przypadku gdy nie posiadasz ważnego dokumentu paszportowego ważny dowód osobisty, o ile masz obowiązek posiadania tego dokumentu – do wglądu;
- odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu urodzenia – w przypadku ubiegania się o dokument paszportowy za granicą przez osoby nieposiadające numeru PESEL;
- odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu małżeństwa – w przypadku ubiegania się o dokument paszportowy każdorazowo po zmianie nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa za granicą;
- odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu stanu cywilnego, albo dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego – w przypadku rozbieżności w danych lub braku ważnych dokumentów potwierdzających tożsamość i obywatelstwo; na żądanie organu.
Gdzie mogę złożyć wniosek o wydanie paszportu?
Wniosek o wydanie paszportu możesz złożyć w dowolnym punkcie paszportowym na terenie kraju, a za granicą w placówce dyplomatyczno-konsularnej. Wniosek o wydanie paszportu należy złożyć osobiście za wyjątkiem sytuacji, gdy chodzi o wydanie paszportu osobie małoletniej. Wówczas wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub ustanowionego przez sąd opiekuna, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notariusza.
Podstawa prawna:
Ustawa z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1027 ze zm.)