- Reklama -
niedziela, 24 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCo mogę zrobić w sytuacji, gdy pracodawca nie wypłaca należnego mi wynagrodzenia?

    Co mogę zrobić w sytuacji, gdy pracodawca nie wypłaca należnego mi wynagrodzenia?

    Termin wypłaty wynagrodzenia

    Zgodnie z art. 85 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Oznacza to, że w umowie o pracę strony tejże umowy mogą wprowadzić korzystniejszy dla pracownika zapis mówiący o obowiązku wcześniejszej wypłaty. W przypadku, gdy ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym. Składniki wynagrodzenia za pracę, przysługujące pracownikowi za okresy dłuższe niż jeden miesiąc, wypłaca się z dołu w terminach określonych w przepisach prawa pracy. Pracodawca, na żądanie pracownika, jest obowiązany udostępnić do wglądu dokumenty, na których podstawie zostało obliczone jego wynagrodzenie.

    W przypadku, gdy pracodawca nie wypłaca bądź nieterminowo wypłaca wynagrodzenie za pracę masz prawo złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Poniżej postaram się przybliżyć z czym się wiąże złożenie skargi do PIP.

    Skarga do Państwowej Inspekcji Pracy

    Jeżeli pracodawca łamie prawa pracowników, poprzez np. niewypłacenie wynagrodzenia za pracę, to możesz złożyć na niego skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Skargi dotyczące naruszania praw pracowników mogą być zgłaszane do Okręgowego Inspektoratu Pracy zarówno pisemnie, jak i telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. Składając skargę do Państwowej Inspekcji Pracy dotyczącą niewypłacenia przez pracodawcę należnego wynagrodzenia musisz podać wszystkie swoje dane oraz dane pracodawcy. Skarga, która nie zawiera danych pracownika nie zostanie rozpoznana przez inspektorat pracy. Pamiętaj, że inspektor prowadzący sprawę nie może ujawnić danych osobowych osoby, która wniosła skargę na pracodawcę. Co więcej, inspektor prowadzący kontrolę nie musi także podawać powodu przeprowadzenia tejże kontroli pracodawcy. Wobec tego nie musisz obawiać się nieprzyjemności ze strony pracodawcy. W skardze trzeba podać również wszelkie informacje dotyczące przyczyny złożenia skargi. Należy szczegółowo opisać kwoty niewypłaconego wynagrodzenia wynikającego z zawartej umowy o pracę. Możesz obliczyć dokładnie łączną kwotę, jaką zalega z wypłatą pracodawca, kwotę wynagrodzenia podstawowego, czy też zaległego wynagrodzenia za godziny nadliczbowe czy premie. Pamiętaj, że jeśli nie wiesz ile dokładnie wynoszą te kwoty masz prawo wyglądu w zakładzie pracy do dokumentacji na podstawie której pracodawca dokonywał wcześniej płatności. Zapewne zastanawiasz się ile trwa cała procedura. Złożenie skargi do Państwowej Inspekcji Pracy z pewnością pozwoli na szybsze wyegzekwowanie zaległego wynagrodzenia niż w postępowaniu przed sądem. Należy nadmienić, że jest związany pewnymi terminami i w zasadzie, najpóźniej po 30 dniach od złożenia skargi zostaniesz powiadomiony o wynikach kontroli.

    Pracodawca nie wypłacił wynagrodzenia – czy mogę rozwiązać umowę o pracę?

    Niewątpliwie, w sytuacji, gdy pracodawca nie wypłaca należnego pracownikowi wynagrodzenia za pracę, dopuszcza się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika. W takiej sytuacji, pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia. Wówczas, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy – w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni. Należy wskazać, że w wyroku z dnia 4 kwietnia 2000 roku Sąd Najwyższy orzekł, że przesłanką rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia ze względu na ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika i uzyskania odszkodowania (art. 55 § 1[1] KP) jest wina umyślna lub rażące niedbalstwo pracodawcy. Pracodawca, który nie wypłaca pracownikowi w terminie całości wynagrodzenia, ciężko narusza swój podstawowy obowiązek z winy umyślnej, choćby z przyczyn niezawinionych nie uzyskał środków finansowych na wynagrodzenia. Oznacza to, że pracodawca nie może tłumaczyć się tym, że nie wypłacił wynagrodzenia z uwagi np. na brak wpłaty od kontrahentów lub utraty płynności finansowej.

    Co grozi pracodawcy za nieterminową wypłatę wynagrodzenia?

    W myśl art. 282 kodeksu pracy, kto, wbrew obowiązkowi nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi rodziny pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub świadczenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych potrąceń – podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.

    Podstawa prawna:
    • art. 55 § 1[1], 85, 282 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. 1974 nr 24 poz. 141)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE