Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
Osobie, której ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania w pierwszej kolejności przysługuje prawo wniesienia odwołania od takiej decyzji. Odwołanie składa się na piśmie, zazwyczaj do dyrektora jednostki wydającej decyzję. Jeżeli decyzja zostanie podtrzymana można złożyć odwołanie do jednostki nadrzędnej lub bezpośrednio do zarządu zakładu ubezpieczeń. Oprócz danych wnoszącego odwołanie takie pismo powinno zawierać również dane dotyczące numeru polisy, numeru szkody oraz musi być odpowiednio uargumentowane. Oczywiście należy dołączyć wszelkie dowody, które mogą poprzeć argumentację poszkodowanego. Może to być np. niezależna wycena sporządzona przez rzeczoznawcę wskazującą na to, że wycena naprawy pojazdu lub innego mienia dokonana przez ubezpieczyciela jest nieprawidłowa. Należy pamiętać, aby takie odwołanie złożyć przed upływem 3 lat od dnia otrzymania decyzji, bowiem roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem właśnie 3 lat.
Skarga do Rzecznika Ubezpieczonych
W przypadku, gdy wniesienie odwołania nie przyniosło oczekiwanego rezultatu istnieje możliwość złożenia pisemnej skargi do Rzecznika Ubezpieczonych. Rzecznik Ubezpieczonych jest instytucją, której zadaniem jest udzielanie pomocy prawnej oraz reprezentacja interesów poszkodowanych osób. Skarga powinna zawierać dokładny opis sprawy i należy do niej dołączyć kopie posiadanych dokumentów, w tym oczywiście całą korespondencję z zakładem ubezpieczeń. Po potrzymaniu, skarga jest weryfikowana przez Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, co trwa około miesiąca. W sytuacji, gdy Rzecznik Ubezpieczonych podejmie interwencję w sprawie, wówczas kieruje pismo do prezesa danego zakładu ubezpieczeń z prośbą o zbadanie sprawy, przedstawienie wyjaśnień i odniesienie się do zarzutów podniesionych w skardze. Ubezpieczyciel musi, w terminie 30 dni, odpowiedzieć na takie pismo. Po otrzymaniu takiej odpowiedzi Rzecznik Ubezpieczonych albo zwraca się o dalsze wyjaśnienia do zakładu ubezpieczeń, jeżeli dotychczasowe były niewystarczające, albo zajmuje stanowisko w sprawie i informuje o tym skarżącego. Pomimo faktu, iż zakład ubezpieczeń nie jest związany opinią i stanowiskiem Rzecznika Ubezpieczonych, jego interwencja jest dość często skuteczna i powoduje zmianę decyzji ubezpieczyciela. Można również spróbować rozwiązać sprawę poprzez mediacje, korzystając z Sądu Polubownego działającego przy Rzeczniku Ubezpieczonych. Zajmuje się on sporami pomiędzy ubezpieczonymi i zakładami ubezpieczeń. Należy jednak pamiętać, że rozpatrzenie sprawy w tym trybie wymaga zgody ubezpieczyciela.
Pozew do sądu cywilnego
W przypadku, gdy wszystkie te czynności nie przyniosą oczekiwanego rezultatu pozostaje skierowanie sprawy na drogę sądową. W przypadku, gdy roszczenie o odszkodowanie nie przekracza kwoty 75.000,-zł, wówczas pozew wnosi się do sądu rejonowego właściwego według miejsca zamieszkania poszkodowanego/uprawnionego albo przed sąd rejonowy właściwy dla siedziby zakładu ubezpieczeń. Po przekroczeniu tej kwoty, jako wartości przedmiotu sporu, właściwym staje się – według wyboru poszkodowanego – albo sąd okręgowy jego miejsca zamieszkania albo sąd okręgowy siedziby ubezpieczyciela. Pozew powinien spełniać wszelkie wymogi pisma procesowego. W uzasadnieniu pozwu należy opisać stan faktyczny oraz przytoczyć wszelkie dowody na poparcie wnoszonych roszczeń. Dowodami mogą być np. polisa ubezpieczeniowa, dokument urzędowy odpowiedniej służby porządkowej o zaistnieniu wypadku, wycena powstałych szkód, decyzja ubezpieczyciela w sprawie odmowy wypłaty odszkodowania, zeznania świadków, opinia biegłego, czy przesłuchanie stron. Nie należy zapominać, że można dochodzić także odsetek ustawowych za opóźnienie zakładu ubezpieczeń w wypłacie odszkodowania. Trzeba również pamiętać o 3 letnim terminie przedawnienia roszczeń z umowy ubezpieczenia i w związku z tym wnieść pozew przed upływem tego terminu.