- Reklama -
poniedziałek, 25 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCo określa regulamin pracy?

    Co określa regulamin pracy?

    Wprowadzenie regulaminu

    Należy pamiętać, że regulamin pracy wprowadza się w zakładzie pracy, w którym nie obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy lub który zatrudnia nie mniej, niż dwudziestu pracowników. W sytuacji, gdy w zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, wówczas pracodawca ustala regulamin po uzgodnieniu z tą organizacją. Jeżeli zaś w zakładzie działa więcej niż jedna organizacja, organizacje te przedstawiają wspólnie ustalone stanowisko w tej sprawie. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin ten ustala samodzielnie pracodawca.

    Co zawiera regulamin pracy?

    Warto wiedzieć, że określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, regulamin pracy powinien ustalać w szczególności:

    – organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,  

    – systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,

    – porę nocną, 

    – termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,  

    – wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,  

    – rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,  

    – wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe, 

    – obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,  

    – przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. 

    W regulaminie powinny także być zawarte informacje o karach z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników. Można w nim też umieścić zakaz konkurencji dotyczący wszystkich pracowników, a nie wyłącznie tych, z którymi zawarto stosowne umowy o zakazie konkurencji. Postanowienia regulaminu pracy często dotyczą  sposobu korzystania przez pracowników ze sprzętu komputerowego, służbowego samochodu czy telefonu, a w szczególności zakazu wykorzystywania tych rzeczy do prywatnego użytku. Mogą też znaleźć się w nim szczegółowe kwestie dotyczące palenia tytoniu lub spożywania alkoholu w pracy oraz np. zasady dotyczące stroju pracowników w pracy, zwłaszcza tych, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Trzeba mieć jednak na uwadze, że postanowienia regulaminu nie mogą być mniej korzystne dla pracowników, niż przepisy Kodeksu pracy.

    Wprowadzenie regulaminu

    Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników. Może być on wywieszony w widocznym miejscu lub udostępniony w inny sposób przyjęty u danego pracodawcy (np. przekazany każdemu pracownikowi do zapoznania). Należy także pamiętać, że pracodawca powinien zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy jeszcze przed rozpoczęciem przez niego pracy. Co ważne, regulamin jest wydawany na czas nieokreślony i obowiązuje dopóki nie nastąpi jego zmiana lub likwidacja zakładu pracy.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE