Regulamin sklepu internetowego
Dobry regulamin sklepu internetowego powinien zawierać wszystkie informacje wymagane przez aktualnie obowiązujące przepisy prawa. Należy także pamiętać o tym, aby w regulaminie nie znalazły się niedozwolone postanowienia umowne. W tym celu warto sprawdzić rejestr klauzul abuzywnych, który jest dostępny na stronie internetowej UOKiK.
Zgodnie z treścią art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, właściciel sklepu internetowego zobligowany jest do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego świadczone będą usługi i który powinien udostępnić usługobiorcom. Zarówno ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak i kodeks cywilny – wyraźnie wskazują, że regulamin powinien zostać udostępniony przez właściciela sklepu internetowego przed zawarciem umowy.
Jakie informacje powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Zgodnie z zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, sklep internetowy powinien określić regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną i sprecyzować w nim w szczególności:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
• wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca;
• zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
4) tryb postępowania reklamacyjnego.
Ponadto, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów, konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:
1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki;
4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
6) prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ww. ustawy;
7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;
8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
9) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
10) miejscu i sposobie składania reklamacji;
11) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ww. ustawy.
Jaka kara grozi za brak regulaminu sklepu internetowego?
Na przedsiębiorcę, który prowadzi sklep internetowy nałożony jest obowiązek udzielenia w regulaminie określonych powyżej informacji konsumentowi. Zgodnie z prawem, niewywiązanie się z tego obowiązku jest praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Za takie wykroczenie przedsiębiorca może być ukarany karą pieniężną w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.