- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCo powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

    Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

    Regulamin sklepu internetowego
    Dobry regulamin sklepu internetowego powinien zawierać wszystkie informacje wymagane przez aktualnie obowiązujące przepisy prawa. Należy także pamiętać o tym, aby w regulaminie nie znalazły się niedozwolone postanowienia umowne. W tym celu warto sprawdzić rejestr klauzul abuzywnych, który jest dostępny na stronie internetowej UOKiK.

    Zgodnie z treścią art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, właściciel sklepu internetowego zobligowany jest do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego świadczone będą usługi i który powinien udostępnić usługobiorcom. Zarówno ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak i kodeks cywilny – wyraźnie wskazują, że regulamin powinien zostać udostępniony przez właściciela sklepu internetowego przed zawarciem umowy.

    Jakie informacje powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
    Zgodnie z zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, sklep internetowy powinien określić regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną i sprecyzować w nim w szczególności:
    1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
    2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
    • wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca;
    • zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
    3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
    4) tryb postępowania reklamacyjnego.

    Ponadto, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów, konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:
    1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
    2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
    3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki;
    4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
    5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
    6) prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ww. ustawy;
    7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;
    8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
    9) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
    10) miejscu i sposobie składania reklamacji;
    11) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

    Jaka kara grozi za brak regulaminu sklepu internetowego?
    Na przedsiębiorcę, który prowadzi sklep internetowy nałożony jest obowiązek udzielenia w regulaminie określonych powyżej informacji konsumentowi. Zgodnie z prawem, niewywiązanie się z tego obowiązku jest praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Za takie wykroczenie przedsiębiorca może być ukarany karą pieniężną w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE