Według informacji podanych przez Rzecznika Praw Pacjenta, jedynie w czterech województwach, tj. w województwie kujawsko – pomorskim, świętokrzyskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim – wszystkie przychodnie podpisały umowy z NFZ. Jeśli chodzi o pozostałe województwa, to klikając poniżej na nazwę województwa, możesz sprawdzić, czy przychodnia do której jesteś „zapisany” podpisała umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia:
- Dolnośląski Wojewódzki Oddział NFZ
- Lubelski Wojewódzki Oddział NFZ
- Lubuski Wojewódzki Oddział NFZ
- Łódzki Wojewódzki Oddział NFZ
- Mazowiecki Wojewódzki Oddział NFZ
- Małopolski Wojewódzki Oddział NFZ
- Opolski Wojewódzki Oddział NFZ
- Podkarpacki Wojewódzki Oddział NFZ
- Podlaski Wojewódzki Oddział NFZ
- Pomorski Wojewódzki Oddział NFZ
- Śląski Wojewódzki Oddział NFZ
- Warmińsko – Mazurski Wojewódzki Oddział NFZ
Powyżej można sprawdzić przychodnie, które podpisały umowę z NFZ. Natomiast, jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój lekarz podpisał na 2015 rok umowę na udzielanie bezpłatnych świadczeń zdrowotnych – możesz dzwonić na bezpłatną, całodobową infolinię NFZ pod numer telefonu:
- Dolnośląski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 804 001
- Lubelski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 804 003
- Lubuski Wojewódzki Oddział NFZ – (68) 328 77 77
- Łódzki Wojewódzki Oddział NFZ – (42) 275 40 30
- Mazowiecki Wojewódzki Oddział NFZ – (22) 456 74 01
- Małopolski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 007 797
- Opolski Wojewódzki Oddział NFZ – (77) 549 53 10
- Podkarpacki Wojewódzki Oddział NFZ – 800 804 009
- Podlaski Wojewódzki Oddział NFZ – (85) 745 95 00
- Pomorski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 007 796
- Śląski Wojewódzki Oddział NFZ – (32) 750 66 05
- Warmińsko – Mazurski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 133 773
Jeśli okazało się, że Twój lekarz rodzinny nie podpisał umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizację świadczeń opieki zdrowotnej i od stycznia nie udziela bezpłatnie pomocy medycznej, to w razie potrzeby możesz zgłosić się do:
- innego lekarza POZ,
- punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
- szpitalnej izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego (SOR).
Zmiana lekarza rodzinnego
Co do skorzystania z pomocy innego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, należy wskazać, że masz prawo do tego, aby w ciągu roku trzykrotnie bezpłatnie zmienić lekarza POZ. Lekarza rodzinnego możesz zmienić na przykład wtedy, gdy:
- zmieniasz miejsce zamieszkania,
- Twój dotychczasowy lekarz POZ nie zawarł umowy z NFZ lub ją stracił,
- nie jesteś zadowolony z jakości świadczonej opieki medycznej.
Aby zmienić lekarza, trzeba:
- wypełnić druk deklaracji dostępny w rejestracji,
- złożyć wypełniony druk w rejestracji wybranej przychodni lub praktyki lekarskiej.
Natomiast jeśli będziesz mieć problem z otrzymaniem pomocy medycznej w placówkach, które podpisały kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, możesz zgłosić się do Rzecznika Praw Pacjenta dzwoniąc na bezpłatną ogólnopolską infolinię 800 190 590 (infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 21:00).
Podstawa prawna:
Ustawa dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)