W stanowieniu metody zgodnie z art. 7 i 88 Konstytucji ograniczona jest do upoważnień wynikających z obowiązującego prawa a tym samym musi dokonać wyboru dla nieruchomości zamieszkałych spośród metod określonych w art. 6j ust. 1 lub ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Natomiast w przypadku innych nieruchomości – niezamieszkałych oraz typu mieszanego rada musi kierować się dyspozycją art. 6j ust. 3 i ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ma jednak uprawnienie do wyboru więcej niż jednej metody obliczenia opłaty na terenie gminy. Wybierając metodę powinna również wziąć pod uwagę nie tylko odbiór społeczny swojej decyzji ale również uwzględnić problem realnej weryfikacji wybranej metody i możliwości dowodowe jakie będzie miał organ dochodząc spełnienia obowiązku jej ponoszenia. Metoda nie może stanowić również kompilacji kilku różnych metod przyjętych w ustawie do wyboru przez mieszkańców lub z podziałem np. na wiek mieszkańców czy ich sytuację rodzinną np. gospodarstwa z trojgiem dzieci od metrów a powyżej metoda wyliczana od zużycia wody albo od osób. Wybór więcej niż jednej metody na obszarze gminy czy związku komunalnego Nie należy łączyć wyboru metody z prawem rady czy zgromadzenia związku do różnicowania stawek opłaty zgodnie z art. 6j ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Kancelaria Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych