Odnosząc się do kwestii polskich emerytur, to zdecydowana większość z nas jest świadoma ich bardzo niskiego poziomu, a to z kolei jest kolejnym bodźcem do wyjazdu za granicę. Czy jednak podjęcie pracy w innym kraju ma jakikolwiek wpływ na prawo do polskiej emerytury, a jeśli tak to jak przekłada się na rzeczywiste kwoty pieniężne?
Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy sięgnąć do przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z treścią art. 15 ust.1 w/w aktu prawnego, podstawę wymiaru emerytury i renty stanowi ustalona wg ustawowych zasad przeciętna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub na ubezpieczenie społeczne na podstawie przepisów prawa polskiego w okresie kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych przez zainteresowanego z ostatnich 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę lub rentę. Pamiętajmy przy tym, że przy ustalaniu prawa do emerytury i renty oraz przy obliczaniu ich wysokości uwzględnia się okresy ubezpieczenia za granicą, jeżeli tak stanowią umowy międzynarodowe.
Uwaga!
Jeśli chcesz szybko i poprawnie przygotować ZUS Rp-1E Wniosek o emeryturę
przejdź do formularza »
Jednocześnie art. 18 stanowi, że podstawę wymiaru emerytury lub renty dla osób posiadających okresy ubezpieczenia za granicą, ustala się na zasadach określonych w art. 15-17 ustawy. Przy ustalaniu kolejnych 10 lat kalendarzowych, nie uwzględnia się lat kalendarzowych, w których ubezpieczony przez cały rok pozostawał w ubezpieczeniu za granicą. Jeżeli w ciągu 20 lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę lub rentę, zainteresowany nie był ubezpieczony w Polsce, podstawę wymiaru emerytury lub renty stanowi przeciętna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia emerytalne i rentowe w okresie kolejnych 10 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zainteresowany przystąpił po raz pierwszy do ubezpieczenia za granicą.
Zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 lutego 2012 r. (sygn. akt C-282/11), kraje Unii Europejskiej mają obowiązek uwzględniania składek emerytalnych opłacanych w innym państwie członkowskim przy wyliczaniu należnych emerytur. Tym samym oznacza to, że praca podjęta za granicą będzie miała rzeczywisty wpływ na wysokość naszej przyszłej emerytury osiąganej w Polsce. Biorąc pod uwagę fakt dużo wyższych zarobków zagranicznych i korzystniejszych przepisów dotyczących składek emerytalnych, praca za granicą będzie opłacalna także ze względu na nasze przyszłe emerytalne uposażenie. Oczywiście prawo do naliczania składek emerytalnych za pracę świadczoną w innym kraju będzie przysługiwało nie tylko, gdy pracowaliśmy na terytorium UE. Liczne umowy międzynarodowe pozwalają stosować powyższe reguły także w stosunku do tych osób, które pracowały poza terytorium Wspólnoty np. w Australii, Kanadzie, czy nawet Korei Południowej.