Spis treści
Praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym przeznaczone dla młodych kierowców obowiązkiem w trakcie trwania okresu próbnego
W 2 letnim okresie próbnym kierowca jest obowiązany, między 4 a 8 miesiącem licząc od dnia otrzymania prawa jazdy, odbyć praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
Kto prowadzi szkolenie zakresie zagrożeń w ruchu drogowym
Praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym prowadzi odpłatnie ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Wysokość opłaty za szkolenie wynosi 200 zł.
Praktyczne szkolenie w formie ćwiczeń praktycznych
Praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym jest przeprowadzane w formie ćwiczeń praktycznych, trwających 1 godzinę (60 minut), i ma ono na celu:
- uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nadmiernej i niedostosowanej do warunków ruchu prędkości;
- kształtowanie postawy defensywnej u osoby szkolonej.
Szczegółowy program szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym
Program szkolenia obejmuje następujące zadania:
- jazdę w zakręcie z prędkością:
- 50-60 km/h pojazdem bez systemu stabilizującego tor jazdy pojazdu, zwanego dalej "ESP",
- 50-60 km/h pojazdem wyposażonym w ESP,
- 30 km/h pojazdem bez ESP;
- hamowanie awaryjne na wprost:
- pojazdem bez systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania, zwanego dalej "ABS", podczas jazdy z prędkością: –50 km/h, –40 km/h,
- pojazdem wyposażonym w ABS podczas jazdy z prędkością: –50 km/h, –40 km/h;
- hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy z prędkością:
- 60 km/h pojazdem wyposażonym w ABS,
- 50 km/h pojazdem bez ABS,
- 40 km/h pojazdem wyposażonym w ABS.
Zadania wykonuje się na płycie poślizgowej według wskazanej powyżej kolejności. Ich realizacja odbywa się na torze jazdy wytyczonym wcześniej pachołkami. Do czasu szkolenia nie wlicza się ewentualnego modyfikowania toru jazdy.
Podczas wykonywania zadań zwraca się szczególną uwagę osób szkolonych na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz wskazuje na zagrożenia wynikające z przeceniania własnych umiejętności kierowania pojazdem w trakcie szkolenia i po jego ukończeniu.
Cele wykonywania zadań
Celem wykonywanych zadań jest:
- uświadomienie osobie szkolonej trudności w utrzymaniu toru jazdy w zakręcie; podczas jazdy w zakręcie wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernej prędkości jazdy w zakręcie, przecenienia umiejętności osoby szkolonej oraz możliwości pojazdu; zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ESP oraz na skutki, jakie powstają przy jej przekroczeniu;
- uświadomienie osobie szkolonej nieproporcjonalnego wzrostu drogi hamowania do przyrostu prędkości jazdy pojazdem i skutków, jakie to powoduje;
- uświadomienie osobie szkolonej trudności w panowaniu nad pojazdem przy hamowaniu w zakręcie; w trakcie jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z awaryjnego hamowania przy jeździe z nadmierną prędkością oraz niewłaściwego zachowania osoby szkolonej podczas hamowania pojazdem wyposażonym w ABS oraz podczas hamowania pojazdem niewyposażonym w ten system; zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ABS oraz skutki, jakie powstają po jej przekroczeniu.
Po odbyciu szkolenia otrzymasz zaświadczenie
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy wydaje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia kierowcy, który uczestniczył we wszystkich przewidzianych w programie zajęciach. Zaświadczenie to należy przedstawić staroście przed upływem 8 miesiąca, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy.
Podstawa prawna:
Art. 91, art. 94 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami (Dz.U.2014.600)
§5 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 roku w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (Dz.U.2013.809)
Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 roku w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (Dz.U.2013.809).