- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCzym jest Rada Reklamy i jak wnieść do niej skargę?

    Czym jest Rada Reklamy i jak wnieść do niej skargę?

    Skoro reklamy stanowią nieodzowny element naszego życia i współtworzą tak zwaną kulturę masową, to naturalnym jest, że musiał powstać podmiot, który w pewien sposób zadba o to, by przekaz reklamowy był uczciwy oraz zgodny z określonymi standardami. Podmiotem tym jest Rada Reklamy, a właściwie Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.

    Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

    Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy stanowi związek stowarzyszeń i innych osób prawnych działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiada on osobowość prawną i działa w oparciu o regulacje ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku – Prawo o stowarzyszeniach. Rada zrzesza stowarzyszenia i inne organizacje reprezentujące podmioty prawne działające na rynku reklamowym, zainteresowane propagowaniem i realizacją jej celów statutowych.

    Cel działalności Rady Reklamy

    Jak wynika ze statutu Rady Reklamy, celem działalności Rady jest:

    • budowanie, promocja i ochrona zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy oraz inne osoby prawne, fizyczne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zajmujący się działalnością reklamową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzn. reklamodawcy, promujący, osoby działające na ich rzecz w ramach upoważnienia do ich reprezentowania albo podejmowania w ich imieniu decyzji, pośrednicy oraz środki przekazu). Przy czym w ramach działalności reklamowej przez reklamę należy rozumieć – przekaz zawierający w szczególności informację lub wypowiedź, zwłaszcza odpłatny lub za wynagrodzeniem w innej formie, towarzyszący czyjejkolwiek działalności, mający na celu zwiększenie zbytu produktów, inną formę korzystania z nich lub osiągnięcie innego efektu, które są pożądane przez reklamodawcę. Do reklamy zalicza się również promocję sprzedaży, oferty kierowane do odbiorców przy pomocy marketingu bezpośredniego lub sponsoring. Dla uniknięcia wątpliwości do reklamy nie zalicza się:
    1. przekaz mający na celu propagowanie pożądanych społecznie zachowań, jeżeli nie jest jednocześnie związany z promocją reklamodawcy, przedmiotu jego działalności, jego produktu lub produktów pozostających w jego dyspozycji;
    2. przekaz będący elementem kampanii wyborczej lub referendalnej, w tym również przekaz o treści propagującej określone zachowanie odbiorców w wyborach lub referendum;
    3. przekaz, także publiczny, pochodzący od podmiotu (np. spółki kapitałowej, fundacji), wymagany obowiązującymi przepisami prawa lub skierowany do jego organów, udziałowców lub potencjalnych udziałowców, w szczególności w zakresie obejmującym stan faktyczny, prawny, finansowy, a także w zakresie informacji dotyczących akcji i innych papierów wartościowych, kwitów depozytowych, znaków legitymacyjnych lub innych jednostek udziałowych (uczestnictwa) w odniesieniu do tego podmiotu, oraz podmiotów z nim powiązanych bezpośrednio lub pośrednio,
    • ochrona odbiorców i beneficjentów reklamy,
    • ocena przekazu reklamowego celem doskonalenia praktyki reklamowej w Polsce.

    Konsument może złożyć skargę na reklamę

    Rada Reklamy jest podmiotem, do którego konsument może złożyć skargę, jeżeli reklama wprowadza w błąd bądź jest nieetyczna. Może to uczynić poprzez wypełnienie formularza on-line. W skardze podaje się takie dane jak:

    • Imię i nazwisko;
    • Adres zamieszkania;
    • Adres e-mail;
    • Numer telefonu;
    • Lokalizację reklamy:
    1. Typ reklamy,
    2. Datę emisji,
    3. Czas emisji,
    4. Miejsce emisji (w przypadku reklam telewizyjnych i radiowych, miejscem emisji jest stacja, na której reklama była emitowana. Gdy skarżona jest reklama zewnętrzna, miejscem emisji jest jej lokalizacja (ulica). W przypadku reklamy internetowej należy podać stronę, na której reklama się ukazała),
    5. Reklamowany produkt lub usługa,
    6. Opis reklamy;
    • Określenie, dlaczego zdaniem skarżącego reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

    Dane osobowe skarżącego pozostają do wyłącznej dyspozycji Rady Reklamy i nigdy nie są przekazywane osobom trzecim.
    Rozpatrzenie skargi konsumenckiej jest bezpłatne. Skarżyć można jedną, konkretną reklamę, zaś Komisja Etyki Reklamy w swych uchwałach odnosi się do konkretnego przekazu reklamowego, nigdy do całych kampanii reklamowych.

    Źródło:
    Artykuł powstał w oparciu o Statut Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy (Tekst jednolity po zmianach z dn. 4.11.2014).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE